Sökning: "Pedagogisk litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 189 uppsatser innehållade orden Pedagogisk litteratur.

  1. 1. Du förstår inte mig : En vetenskaplig essä om hur förskollärare bemöter det enskilda barnets behov i rutinsituationer

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Liana Pajlozjan; [2023]
    Nyckelord :förskolans rutiner; regler; samling; det enskilda barnet; praktisk kunskap; handlande; pedagogisk skicklighet; förhållningssätt; reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med denna självständiga vetenskapliga uppsats är att undersöka, kritisk granska och reflektera över mitt samt mina förskollärarkollegors bemötande, handlande och agerande i rutin- och regelstyrda situationer i form av samlingar. Essäformen som metod har hjälp mig att undersöka och förstå vilka praktiska kunskaper som förskollärare skulle behöva för att kunna handla klokt och ta ”rätt” beslut gällande det enskilda barnet. LÄS MER

  2. 2. Vilka är jinnerna och vad gör de? En narratologisk analys av Sonia Nimrs Fenixtrilogi

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier (IAM)

    Författare :Anna-Karin Steinholtz; [2023]
    Nyckelord :Jinner; Sonia Nimr; Fågel Fenix; Palestina; arabisk ungdomslitteratur; arabisk fantasy; narratologi; YA literature;

    Sammanfattning : Jinnen är ett frekvent förekommande väsen i arabisk kultur och litteratur alltsedan förislamsk tid. Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka hur jinnerna beskrivs och representeras i Fenixtrilogin av Sonia Nimr. LÄS MER

  3. 3. TESTBASERAT LÄRANDE : Lärare och elevers uppfattning av testbaserat lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nargis Panahi; Sara Salsbring; [2023]
    Nyckelord :formativ bedömning; återkoppling; utspridd övning; inlärningsstrategier; pedagogiska metoder; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Formativ bedömning är en pedagogisk strategi som innebär att undervisningen utformas för att generera kvalitativ information som kan användas av både lärare och elever för att förbättra lärandet. Testbaserat lärande är en undervisningsstrategi där eleverna stimuleras till aktiv inlärning genom att testa och upprepa information och därmed förbättra minnesförmågan och inlärningen. LÄS MER

  4. 4. Arbetsterapeutiska interventioner för personer med psykosdiagnos : - en scoping review

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för rehabilitering

    Författare :Ivana Babic; [2023]
    Nyckelord :Aktiviteter i dagliga livet; Arbetsterapi; Interventioner; Psykos; Vuxna;

    Sammanfattning : Introduktion: Psykosdiagnos kan ha en negativ inverkan på en persons görande avseende fritid, arbete och personlig vård. Brist på initiativförmåga, svårigheter att bibehålla koncentration, bearbetning av information och svårigheter med tidsuppfattningen kan medföra negativa konsekvenser i vardagen. LÄS MER

  5. 5. Motivation för lärande. Pedagogisk kommunikation utifrån ett sociokulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Makarova; [2023]
    Nyckelord :Lärande; motivation; sociokulturell teori; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : I den här undersökningen genomförs en analys av vetenskaplig litteratur i syfte att finna ett svar på en fråga nämligen om hur kommunikation påverkar motivation för lärande. Under undersökningens gång analyseras vetenskaplig experimentell forskning där människans motivationssfär betraktas utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER