Sökning: "Pedagogisk utveckling i förskola och skola"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Pedagogisk utveckling i förskola och skola.

  1. 1. Tassar i förskolan : undersökning om hundassisterad pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Eli Delvaty Llanes; Jessica Karlsson; [2019]
    Nyckelord :didaktik; förskola; hund; hundassisterad pedagogik; lärande; motivation; utveckling;

    Sammanfattning : Sociala tjänstehundar, som tillsammans med sina förare arbetar i pedagogiskt syfte, ökar i Sverige (Manimalis, 2017). Detta gäller framför allt i skola, vård och omsorg. Dessa förare har tillsammans med sin hund utbildat sig till hundteam för att arbeta i pedagogisk verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Länken

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Evelina Hüll; [2018]
    Nyckelord :School; The Link; Skolan; Skolan Länken; Länken;

    Sammanfattning : Detta är en skola som är uppdelad i olika huskroppar som kan bidra till närmare kontakt och relation till elever och lärare men framförallt till den årskurs som man går i och de allra närmsta årskurserna. Detta skapar också en närmre relation mellan elev och hus som kan ge en trygghet, ett hem att fly till. LÄS MER

  3. 3. Möjligheternas förskola : En kvalitativ studie om mobila förskolans arbete med det kompensatoriska uppdraget ur ett likvärdighetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Asha Haji Hashi; Fatmata Kamara Brinck; Kokab Rasekh; [2017]
    Nyckelord :mobil förskola; kompensatoriska uppdraget; likvärdighet; interkulturell pedagogik;

    Sammanfattning : BakgrundSamhällsutvecklingen har gett upphov till en rad förändringar inom utbildningssystemet, där vi gått från ett industrisamhälle till ett kunskapssamhälle. Det har sedan 1900-talet skett ett flertal förändringar inom skolväsendet angående styrningen av skolan. Från en centralstyrd skola har ansvaret förskjutits till kommunen. LÄS MER

  4. 4. ”Jag ska ju dagligen känna att det är viktigt för någon att jag kom hit” -En studie om förskolans lärmiljö för barn med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Tunek; [2017]
    Nyckelord :förskola; språkstörning; lärmiljö; tillgänglighetsmodellen;

    Sammanfattning : Tunek, Karin (2017). ”Jag ska ju dagligen känna att det är viktigt för någon att jag kom hit - en studie om förskolans lärmiljö för barn med språkstörning” (”I should daily feel that it is important for someone that I´m here” – a study about Preschool learning environment for children with specific language impairment). LÄS MER

  5. 5. Hur känns det att vara en solros? : Tankar om estetik i förskola och skola

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Zara Brodin; Mikaela Malmberg Lundin; [2015]
    Nyckelord :Estetik; estetiska uttryckssätt; förskola; kulturhistorisk teori; pedagogisk dokumentation; postmodernism; Reggio Emilia; Vygotskij;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur pedagoger tänker och resonerar kring estetik och estetikens värde i Reggio Emilia-inspirerade förskolor och förskoleklasser. Vi har utfört en kvalitativ intervjustudie tillsammans med fem pedagoger i Skåne. LÄS MER