Sökning: "Pedagogisk vägledare"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Pedagogisk vägledare.

  1. 1. Matematikundervisning i förskolan : en litteraturstudie om pedagogens roll och matematiska aktiviteter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jane Andersson; Mikaela Hallenborg; [2020]
    Nyckelord :matematik; matematikundervisning; förskola; pedagogens roll;

    Sammanfattning : Inledning Björklund och Palmér (2018, s. 210) lyfter att en undervisningsmiljö med en hög pedagogisk kvalitet skapas om pedagogen aktivt deltar och i samspel med barnen planerar för en matematisk verksamhet där barnens intresse och erfarenheter tas tillvara på. LÄS MER

  2. 2. Matbordet: en arena för lärande? : - en studie om förskollärares uppfattningar om pedagogiska måltider

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Oliviha Damberg; Helena Lund; [2018]
    Nyckelord :pedagogisk måltid; lärtillfälle; förskollärare; uppfattning; kök;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar, erfarenheter ochinställningartill pedagogiska måltider. Studien är av kvalitativ karaktär och metoden som användes för att undersöka förskollärarnas uppfattningar var samtalsintervjuer vilka transkriberades och analyserades med hjälp av tematiska analyser. LÄS MER

  3. 3. Upplevelse av historiska iscensättningar : Museers framställningar om förväntat lärande genom studiebesök

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annie Ringsgård; [2015]
    Nyckelord :Historiedidaktik; externa verksamheter; museum; textanalys; studiebesök;

    Sammanfattning : Att ta undervisningen utanför skolans väggar är ingen ny metod för lärande. Studiebesök är en pedagogisk metod som ger tillfälle att byta miljö, uppleva och hantera praktiska aktiviteter. Syftet med studien är att undersöka museers syn på förväntat lärande genom studiebesök. LÄS MER

  4. 4. Säg är det möjligt för studie- och yrkesvägledare att motverka traditionella könsmönster?

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Monica Keynemo; [2011]
    Nyckelord :Action research; gender perspectives; methods development; guidance; traditional gender patterns.; Aktionsforskning; genusperspektiv; metodutveckling; vägledning; traditionella könsmönster.;

    Sammanfattning : Säg är det möjligt att motverka traditionella könsmönster,trots strukturer som formar oss så att vi omedvetet styrs att väljautbildningar som leder till könstraditionella yrkesval? Att få kunskaper om ochge redskap för ett praktikorienterat jämställdhetsarbete i studie- ochyrkesvägledning är syftet med denna aktionsforskningsstudie. De vägledare som deltar har intresseför och kunskap om genusvetenskapliga perspektiv och kan ses som goda exempel. LÄS MER

  5. 5. Konkurrensen mellan skolor sett ur ett studie- och yrkesvägledarperspektiv/The competition between schools in a career guidance perspective

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Olsson; Mona Svensson; [2006]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; konkurrens; marknadsföring; yrkesroll; fristående; valfrihet;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNINGI detta examensarbete har vi genom kvalitativa intervjuer undersökt hur studie- och yrkesvägledare på kommunala och fristående gymnasieskolor i Skåne upplever den konkurrens som finns mellan skolor och hur den eventuellt påverkar deras arbete. För att få en förståelse för studie- och yrkesvägledares yrkesroll och arbetssituation har vi bl. LÄS MER