Sökning: "Pedagogiska Appar"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden Pedagogiska Appar.

  1. 16. IKT i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser av IKT som verktyg för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Emelie Birgersson; [2018]
    Nyckelord :digital tablet; language development; digital learning resources; digital tools; preschool; aps; IKT; digital pekplatta; språkutveckling; digitala verktyg; appar; förskola; projektor;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ intervjustudie som undersöker förskollärares upplevelser och tankar kring IKT som pedagogiskt verktyg i arbetet med språkutveckling i förskolan och hur detta kan påverka den pedagogiska utformningen i verksamheten med barnen. Metoden består av en kvalitativ forskningsstrategi baserad på semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare. LÄS MER

  2. 17. Lärplatta som verktyg för elever i behov av särskilt stöd! : En specialpedagogisk studie om hur elever i åk 4-7 använder lärplatta i klassrummet och hur uppföljning av användningen sker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ditte Lindgren; Ulrika Nordström; [2017]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; appar; fortbildning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få kunskap om hur lärplatta används som verktyg för elever i behov av särskilt stöd i åk 4-7, samt om lärplattan används utifrån specialpedagogens syfte för den enskilda eleven med den. Använda datainsamlingsmetoder är kvalitativa intervjuer med specialpedagoger, lärare och elever, samt elevobservationer. LÄS MER

  3. 18. Förskollärares användning av digitala verktyg i pedagogiskt syfte : En intervjustudie på en IKT-pilotförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Carina Westerlund; Ylva Alftberg; [2017]
    Nyckelord :Förskola; digitala verktyg; applikationer; lärande; artefakt; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om hur förskollärare på en IKT-pilotförskola förstår hur digitala verktyg och applikationer (appar) kan användas för att påverka barns lärande, samt vilken digital kompetens de anser att barnen ska få möjlighet att utveckla. De frågeställningar som ligger till grund för studien är: 1) Hur ser förskollärarna på hur digitala verktyg och appar påverkar barns lärande? 2) Vilket kunnande hos barnen är det som förskollärarna anser är viktigt att ha för att kunna möta samhällets ökade krav på digital kompetens? I studien används semistrukturerad gruppintervju på en IKT-pilotförskola. LÄS MER

  4. 19. En app blir vad jag för den till : En enätstudie om hur förskolepersonal upplever arbetet kring appar och lärplattor i förskolans verksamhet

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Pettersson; Malin Sundberg; [2017]
    Nyckelord :Artefakter; digitala verktyg; sociala medier; IT IKT; lärplatta; mediering;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att utifrån olika yrkesgrupper i förskolan undersöka vilka förutsättningar som finns för att arbeta med lärplattor och appar. Därutöver undersöker vi hur personalen i förskolan ser på det dagliga arbetet i användning av lärplattor och appar. LÄS MER

  5. 20. Den gömda meningspotentialen i appar : Ett kognitiv-lingvistiskt perspektiv på multimodal design för personer med AST

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fabian Gunnars; [2017]
    Nyckelord :Autism; Appdesign; Digital kompetens; Didaktik; Meningspotential; Metafor; Språklig kognition;

    Sammanfattning : Följande studie handlar om att ur ett kognitiv-lingvistiskt perspektiv studera innehållet i appar, som används i språkundervisningen för elever med autismspektrumtillstånd (AST), i en gymnasiesärskola i den form apparna presenteras i sina färdiga produkter. Centralt för den kognitiv-lingvistiska teori som används är metaforers och figurativt språks roll i människors vardag, samt olika variationer av förståelse både i relation till språket och vardagen. LÄS MER