Sökning: "Pedagogiska datorspel"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Pedagogiska datorspel.

  1. 1. En formell titt på informell svensk historia - en analys av populära internationella forums brukande av svensk historia genom internet memes

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Simon Torffvit; [2021]
    Nyckelord :Sverige; Svensk; Historia; Sweden; Swedish; History; Popular; Populära; Populär; Meme; Memes; Internetfenomen; Internetmeme; Internetmemes; International; Forums; Sociala medier; Sociala; Medier; Bild; Bilder; Analys; Kvalitativ; Social media; Social; Media; Reddit; Facebook; Twitter; Instagram; Historiebruk; Bildanalys; Use of history; Picture; Image; Analysis; Vikingatiden; Vikings; Stormaktstiden; Sabaton; Karl XII; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som huvudsakliga frågeställning att besvara frågan om hur svensk historia gestaltas och brukas i populära memes på internationella forum, och varför den gestaltas och brukas på dessa sätt. Uppsatsen kommer fram till att den mest förekommande aspekten av svensk historia är vikingatiden, följt av 1900-talets utrikespolitik, stormaktstiden och kontemporär svensk kulturhistoria. LÄS MER

  2. 2. Design Decisions for Indie Development of Educational Video Games : A Case Study

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Andreas Kuoppa; [2019]
    Nyckelord :Educational video game; indie game; game development; XML; functional programming; open source;

    Sammanfattning : Educational video games – especially for the PC market – do not seem to perform as well commercially as games from other genres. We argue that there is room for independent – ’indie’ – developers to break into the marketplace, by identifying certain niches and innovating on the genre. LÄS MER

  3. 3. Datorspel: ”Ett modernt kulturarv”? – datorspelens plats i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sebastian Hansson; Mirelle Jarltoft; [2018]
    Nyckelord :affinity groups; artefakt; datorspel; den närmaste utvecklingszonen; det vidgade textbegreppet; litteracitet; motivation; primär socialisation; sekundär socialisation; spellitteracitet; digital litteracitet;

    Sammanfattning : Olika former av digitala medier är något som får allt större plats både i samhället och i skolan. I detta arbete har vi därför undersökt datorspelens pedagogiska möjligheter för kunskaps-utveckling utifrån de didaktiska frågorna i svenskämnet på en gymnasieskola med en utpräglad datorspelsprofil. LÄS MER

  4. 4. Igenkänning av ljudalstrande objekt : Med en applikation på modal syntes

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jacob Romano; [2017]
    Nyckelord :Modal; Procedurell; Ljudsyntes; Datorspel;

    Sammanfattning : Projektet undersökte hur väl människor kan identifiera objekten bakom inspelade impaktljud i jämförelse med modalt syntetiserade sådana. Undersökningen är rotad i forskning kring fysisk modellering av ljud, men även i estetiska och politiska frågor som berörts av andra forskare inom det akademiska och nyckelpersoner i datorspelsbranschen. LÄS MER

  5. 5. Datorspel för lärande inom formell undervisning : En intervjustudie om lärares och spelutvecklares uppfattningar av datorspel i formella lärsituationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anton Persson; [2016]
    Nyckelord :Serious gaming; Learning culture; Digial adaptation; Technological evolution of society;

    Sammanfattning : At the apex of the human kind and our ability to strengthen our own resources lies our ability to educate and further develop our own people. As the future development requires more and more knowledge and use of technology, new tools such as the internet must be used to further our world’s evolution. LÄS MER