Sökning: "Pedagogiska frågor som vad hur vilken"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Pedagogiska frågor som vad hur vilken.

  1. 1. Lärmiljön i anpassad grundskola och dess påverkan på perifer inkludering

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sara Bodin; Mirella Lindblom; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; fysisk lärmiljö; grundsärskola; lärmiljö; pedagogisk lärmiljö; perifer inkludering; social lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur de anpassade grundskolorna arbetar med pedagogisk, social och fysisk lärmiljö men också om lärmiljön är likvärdig mellan de olika anpassade grundskolorna. Syftet är också att undersöka möjligheterna till perifer inkludering i dessa lärmiljöer. LÄS MER

  2. 2. Förebygga nätmobbning : Lågstadielärares perspektiv på skolans förebyggande arbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Annica Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Kränkningar; Grundskola; Antimobbningsprogram;

    Sammanfattning : Nätmobbning är ett problem som kan leda till flera allvarliga konsekvenser som påverkar ungdomar och deras familjer. De flesta barn och ungdomar använder internet dagligen. Fler och fler barn i ung ålder får egen mobiltelefon eller surfplatta. LÄS MER

  3. 3. Konstens betydelse för vår tillblivelse : - en fallstudie på folkhögskola

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och vuxnas lärande

    Författare :Hanna Wretmark; [2023]
    Nyckelord :subjektifiering; konst; folkhögskola; undervisning; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Konstnärliga uttryck är centrala för människan och har en potential att beröra oss. Vi kan ge­nom konsten uppleva sådant som vi inte själva har någon erfarenhet av, genom att någon skickligt har fångat en erfarenhet som levandegörs för en annan människa på scen, i ett musikstycke eller i ett konstverk. LÄS MER

  4. 4. Barns kommunikation genom teckningar : En studie i hur bildsamtal med barn om deras teckningar kan påverka hur pedagoger förstår barns kommunikation genom teckningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Märta Ruus; [2022]
    Nyckelord :preschool; picture-talk; Semiotics; visual literacy; pictorial development; förskola; bildsamtal; Semiotik; visuell litteracitet; bildspråklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att ge insikt i hur barn kommunicerar genom sina teckningar och vilken nytta pedagoger kan få av bildsamtal med barn om deras teckningar för att verkligen förstå vad det är barnet vill kommunicera. Undersökningen gjordes i form av en kvalitativ webbenkät med kvantitativa inslag som skickats ut till ett urval av pedagoger. LÄS MER

  5. 5. Sexualitet & Normer : En kvalitativ textanalys över hur den tidigmoderna sexualiteten manifesteras i nutida folkbildande sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Unn Nilsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur förmodern sexualitet manifesteras i samtida folkbildande historiekulturella sammanhang. Syftet till att bedriva en studie baserat på samtida historiekulturella manifestationers perspektiv på förmodern sexualitet är framför allt lärares ökade krav på att reflektera och samtala kring frågor som rör sexualitet, identitet och samtycke, men studiens syfte utgår även från ett historiedidaktiskt perspektiv där estetiska lärprocesser lyfts fram som särskilt intressanta med avseende på individers förmåga att resonera och diskutera kring sex, samlevnad, samtycke och identitet. LÄS MER