Sökning: "Pedagogiska ideal"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden Pedagogiska ideal.

  1. 1. Att observera utanför spelplanen : En kvalitativ undersökning som behandlar vilka faktorer som gör att gymnasieflickor väljer att avstå från att delta i undervisningen i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elin Uhlin; [2024]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; Genus; Motivation; Självkänsla; Jämställdhet; Social dynamik;

    Sammanfattning : Physical activity is widely acknowledged as vital for maintaining health over both short and long periods. Current research, including a 2023 report from the national food agency, highlights a concerning trend among children and adolescents towards increased sedentarism. LÄS MER

  2. 2. Inkludering på fritidshemmet – En spricka mellan ideal och verklighet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :David Gustafsson Cunha; Johan Fredriksson; [2023-10-24]
    Nyckelord :inkludering; fritidshem; lärare i fritidshem; specialpedagogik; samverkan; elevassistent;

    Sammanfattning : I takt med att antalet anställda elevassistenter ökar i de svenska skolorna förs forskning fram som poängterar riskfaktorer med att primärt använda elevassistenter för att ansvara över den pedagogiska undervisningen för elever i behov av särskilt stöd under den obligatoriska skoltiden. Elevassistentens otydliga ansvarsroll visar sig försvåra det inkluderande arbetet i skolan och påverkar den sociala delaktigheten för de elever som har ett särskilt stöd av elevassistent. LÄS MER

  3. 3. En design för alla : Att skapa ett gränssnitt för barn och ungdomar med ADHD: Specialpedagogers, speciallärare och assisterande lärares bedömningar av barnens behov.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Julia Andersson; Beatrice Lindh; [2022]
    Nyckelord :WCAG; ADHD; Cognitive accessibility; WCAG; ADHD; Kognitiv funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på huruvida WCAG:s kompletterande riktlinjer för de med kognitiv funktionsnedsättning möter de behov som utmärks hos barn mellan 10–16 år med ADHD.  Digitaliseringen har bidragit till att tillgängligheten av gränssnitt blivit allt viktigare, inte minst för barn med kognitiva funktionsnedsättningar. LÄS MER

  4. 4. Från hjälte- till hjältinnesaga : en narrativanalys av barnböckerna Malala Yousafzai & Gretas historia

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Astrid Totté; Frida Engdahl; [2021]
    Nyckelord :narrativanalys; kritisk analys; barnlitteratur; Propps morfologi; hjältesaga; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats görs en kritisk narrativanalys av två moderna hjälteskildringar inom genren barnlitteratur. Böckerna Malala Yousafzai och Gretas historia som gavs ut 2019 är två litterära skildringar för barn i ålder 9-12, som inte bara kan kategoriseras som underhållande fiktion om riktiga hjältar, utan också innehåller samhällskritisk information. LÄS MER

  5. 5. Den exkluderande inkluderingen? : Livsberättelser från sju före detta elever i resursskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Engström; Sofia Gylén; [2021]
    Nyckelord :inkludering; livsberättelser; resursskola; stöd; unga vuxna; övergångar;

    Sammanfattning : Inkludering är ett centralt begrepp i specialpedagogiken. Förutsättningar att utgå från varje individs behov och förutsättningar gör att inkluderingsidealet kan uppfattas som ett svåruppnåeligt ideal i dagens skola. LÄS MER