Sökning: "Pedagogiska koncept"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Pedagogiska koncept.

  1. 1. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Bonnevie; [2024]
    Nyckelord :Relational competence; relational pedagogy; digital relational competence; digital learning environments; e-learning; online teaching; distance learning; Relationskompetens; relationell pedagogik; digital relationskompetens; digitala lärmiljöer; e-learning; distansundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland  angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER

  2. 2. Inre drivkrafter för skolutveckling : En formativ intervention med hälsofrämjande inslag

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lilyana Thorsager; [2023]
    Nyckelord :activity theory; CHAT; formative intervention; transformative agency; double stimulation; school development; health promotion; salutogenic perspective; sense of coherence; SOC; process management; aktivitetsteori; CHAT; formativ intervention; transformativt agentskap; dubbel stimulering; skolutveckling; hälsopromotion; salutogent perspektiv; känsla av sammanhang; KASAM; processledning;

    Sammanfattning : The study examines how a small-scale formative intervention and concepts from both activity theory and salutogenic perspective can be used to support teachers' transformative agency and school development work. The research questions have focused on capacity for change, sense of coherence (SOC) and the significance of local conditions for change initiatives. LÄS MER

  3. 3. Verktyg för lavinsäkerhet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Designhögskolan vid Umeå universitet

    Författare :William Lantz Winberg; [2022]
    Nyckelord :avalanche; safety; pedagogical tool; risk assessment; lavin; laviner; lavinsäkerhet; riskbedömning; pedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Arbetet har syftat till att undersöka hur och vilka verktyg som kan förbättra lavinsäkerheten för friåkning i opreparerad terräng.Riskbedömningar avseende lavinfara är komplexa och svårbedömda även för den vana utövaren. LÄS MER

  4. 4. Participatory design of a 3D-printed furniture concept for learning spaces : A study of large-scale additive manufacturing opportunities and limitations

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Herman Lundgren; [2021]
    Nyckelord :large-scale additive manufacturing; furniture development; semiotics; sustainability; co-design; learning environments; design thinking; storskalig additiv tillverkning; möbelformgivning; semiotik; hållbarhet; co-design; läromiljö; design thinking;

    Sammanfattning : Today, learning spaces are stuck in the industrial age with rows of desks and chairs. Differentiated teaching and personalised learning are not effective in traditional learning spaces and should focus on creating future classrooms (Kariippanon, 2017). LÄS MER

  5. 5. Att Leda Hemifrån : En studie idistansarbetets påverkan på chefers ledarskap.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jonas Pahlberg; [2021]
    Nyckelord :Ledarskap; Arbetsmiljö; Kommunikation; Självledarskap; Distansarbete;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur distansarbete påverkar chefers ledarskapsförmåga. De områden som studien fokuserat på är kommunikation, arbetsmiljö och ledarskap. Studien bygger på intervjuer som berör chefernas varierade upplevelser och erfarenheter dessa chefer har från distansarbete. LÄS MER