Sökning: "Pedagogiska planeringar"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Pedagogiska planeringar.

  1. 1. Synliggörandet av kursplanen i undervisningen i idrott och hälsa : En studie om hur idrottslärare i åk 4 – 9 synliggör och tolkar LGR 22 i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Frykman; Therese Strand Adolfsson; [2023]
    Nyckelord :LGR22; idrott och hälsa; Lindes läroplansteori; centrala innehållet; innehållsanalys; lektionsinnehåll; lektionsplanering; rörelse; hälsa och levnadsvanor; friluftsliv och utevistelse;

    Sammanfattning : Undersökningen handlar om hur verksamma idrottslärare uppfattar betydelsen av de olika delarna i det centrala innehållet i det nya styrdokumentet, LGR 22 samt hur det centrala innehållet synliggörs i idrottslärares pedagogiska planeringar. Flera forskningsstudier visar att elever inom idrott och hälsa får möta ett begränsat antal aktiviteter under idrottslektionerna vilket medföljer att eleverna inte får möta allt inom det centrala innehållet. LÄS MER

  2. 2. Hur undervisar lärare elev- respektive lärarcentrerat i matematik? : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare i årskurs 4-6 undervisar elev- respektive lärarcentrerat om triangelns area.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :David Algulin; Jesper Sandberg; [2022]
    Nyckelord :Matematik; elevcentrerad; lärarcentrerad; arbetssätt; metoder; undervisning; aktiva; elever; konstruera; lärande; intention; årskurs 4 till 6.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka hur elev- och lärarcentrerad undervisning kommer till uttryck i årskurserna 4 till 6. Empirin samlades in genom semistrukturerade intervjuer där lärarna fick berätta om sina pedagogiska planeringar för matematikområdet areaformeln för triangeln. LÄS MER

  3. 3. Mellan det abstrakta och konkreta : Didaktisk textanalys av autentiska planeringar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Ramquist; [2021]
    Nyckelord :planering; undervisning; förskola; didaktisk relief; tematisk textanalys;

    Sammanfattning : Undervisningsuppdraget i förskolan har förstärkts i och med den reviderade Läroplanen för förskolan (2018). Samtidigt visar tidigare forskning på brister i hur uppdraget förstås och omsätts i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Läroplansimplementering av språk och kommunikation i fritidshemmet : Hur fritidslärare och fritidspedagoger tolkar och beskriver sitt arbete med läroplansimplementering utifrån fritidshemmets läroplanskapitel, med särskilt fokus på området språk och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Persson; [2020]
    Nyckelord :fritidshem; fritidslärare; förutsättningar; implementering; kommunikation; läroplan; språk;

    Sammanfattning : Den här studiens utgångspunkt var att från det läroplansteoretiska problemområdet om pedagogers arbete med implementering analysera hur sju fritidspedagoger och lärare i fritidshem tolkade och beskrev sitt arbete med läroplansimplementering utifrån fritidshemmets läroplanskapitel, med särskilt fokus på området språk och kommunikation. Studien bygger på sju semistrukturerade intervjuer, varav många genomfördes med hjälp av distansverktyg p. LÄS MER

  5. 5. Jazz eller klassisk undervisning? : En jämförande studie om betydelsen av slagverkslärares genreinriktning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Viktor Kannisto; [2020]
    Nyckelord :genre; comparative study; interview; percussion teachers; the Swedish music and culture school; pedagogic choices; socio-cultural perspective; prompts; genre; jämförande studie; intervju; slagverkslärare; musik- och kulturskola; pedagogiska val; sociokulturellt perspektiv; prompts;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om, och i så fall hur, utbildade slagverkslärare anser att deras olika genreinriktningar påverkar deras undervisning med elever på musik- och kulturskola. Studien syftar även till att undersöka om, och i så fall vilka, andra faktorer dessa lärare anser kan påverka deras undervisning. LÄS MER