Sökning: "Pedagogiska processen"

Visar resultat 1 - 5 av 164 uppsatser innehållade orden Pedagogiska processen.

  1. 1. Pedagogers arbete med flerspråkighet och modersmål i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jeanette Rzeppa; Elzana Smajlovic; Raya Jawad Fredriksson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskollärare; flerspråkighet i förskolan; modersmål; språkutveckling; translanguaging; identitet.;

    Sammanfattning : Sverige kan idag betraktas som ett mångkulturellt land som en följd av globalisering och invandring från olika länder. Den ökade språkliga mångfalden finns i stor utsträckning representerad i våra förskolor och skolor runtom i landet. LÄS MER

  2. 2. Varför flyr sjuksköterskor vårdyrket? : En integrativ litteraturöversikt om inverkande arbetsrelaterade faktorer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anton Johansson; [2023]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; Engagemang; Hälsa; Ledarskap; Lämna arbetet; Sjuksköterskebrist; Sjuksköterskor; Uppsägning;

    Sammanfattning : Den globala bristen på sjuksköterskor är ett omfattande samhällsproblem. För att kunna bemöta det stigande vårdbehovet efter massuppsägningarna som följde efter coronapandemin beräknas det i ett globalt perspektiv behövas 13 miljoner nya sjuksköterskor inom det kommande decenniet. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla pedagogisk skicklighet inom doktorandhandledning : Handledares upplevelse av stöd inom organisationen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Bianca Rosenius; Reshad Naimi; [2023]
    Nyckelord :Doktorandhandledning; handledarperspektiv; pedagogisk skicklighet; formellt- och informellt lärande; organisatoriskt stöd; aktör-nätverksteori;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om pedagogisk skicklighet inom doktorandhandledning. Den handlar också om vad som stödjer handledare inom ramen för deras organisation, samt om vilka effekter detta stöd får för handledarnas utvecklande av pedagogisk skicklighet. LÄS MER

  4. 4. Elevers delaktighet och inflytande vid utformande av åtgärdsprogram : En kvalitativ enkätstudie om pedagogisk skolpersonals erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marie Susanne Järvi; Truska Chireh Bjarme; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; medverkan; påverkan; elevers inflytande; åtgärdsprogram; särskilt stöd;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa enkätstudie som utgår från en sociokulturell teori, undersöker vi pedagogisk skolpersonals erfarenheter, uppfattningar och upplevelser av rutiner och strategier för att göra elever delaktiga vid utformning av särskilt stöd och upprättning av åtgärdsprogram. Det är delar av elevhälsan såsom speciallärare, specialpedagoger och skolledare tillsammans med lärare tillika mentorer som vanligtvis upprättar underlagen för särskilt stöd. LÄS MER

  5. 5. Vart är jag på väg, hur är jag på väg & vad är mitt nästa steg?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Batol Alawieh; Emil Hansen; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; formativ bedömning; kamratbedömning; prestation; summativ bedömning; återkoppling.;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att belysa lärande bedömning i pedagogiska miljöer, såsom i bildklassrummet. Detta undersöker vi genom en kvalitativ gruppintervju med fyra elever och två bildlärare, om hur bedömning upplevs och vilka svårigheter elever samt lärare bemöter. LÄS MER