Sökning: "Pedagogiskt ledarskap och pedagogiska miljöer"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Pedagogiskt ledarskap och pedagogiska miljöer.

  1. 1. Sambandens betydelse för att förstå och hantera problematisk skolfrånvaro : Specialpedagogen som brobyggare i organisationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Katarina Selin; Jessica Milkewitz; [2023]
    Nyckelord :Närvaroproblem; Problematisk frånvaro;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att problematisk skolfrånvaro är en angelägen fråga inom skolvärlden. Det påverkar många elever och deras möjligheter till lärande och personlig utveckling. När elever regelbundet missar skoldagen finns risk för kunskapsklyftor och sociala utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Ridskolan som en hälsofrämjande idrottsförening : En kvalitativ studie om ridskolans lärmiljö och elevers välbefinnande utifrån ridlärares uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emilia Svedlind; Carina Romaniv; [2022]
    Nyckelord :Hälsofrämjande; Idrottsförening; KASAM; Lärandemiljö; Ridskola; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Ridundervisning handlar i allmänhet om ett samspel mellan lärare, elev och häst och ridlärare måste kunna hantera elever och hästar med deras potentiella känslor, temperament och beteenden. Tidigare forskning visar att ett pedagogiskt ledarskap är viktigt för att främja en god lärmiljö på idrottsföreningar samt för att främja de utövandes hälsa och välbefinnande. LÄS MER

  3. 3. Inkludering i fritidshem och förskola : En kvalitativ studie av fritidspedagogers och förskollärares inkluderingsarbete i relation till pedagogiskt ledarskap

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Minela Nuhic; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; pedagogiskt ledarskap; fritidspedagoger; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa det inkluderingsarbete förskollärare och fritidspedagoger gör i fritidshem respektive förskola utifrån pedagogiskt ledarskap i relation till möjligheter och förutsättningar försedda av verksamheten. Studien är formad efter kvalitativ metod med hermeneutisk ansats, eftersom studien handlat om att förstå, tolka och uppfatta den information som uppkommit i samband med intervjuerna. LÄS MER