Sökning: "Pedagogiskt ledarskap"

Visar resultat 16 - 20 av 273 uppsatser innehållade orden Pedagogiskt ledarskap.

  1. 16. Sambandens betydelse för att förstå och hantera problematisk skolfrånvaro : Specialpedagogen som brobyggare i organisationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Katarina Selin; Jessica Milkewitz; [2023]
    Nyckelord :Närvaroproblem; Problematisk frånvaro;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att problematisk skolfrånvaro är en angelägen fråga inom skolvärlden. Det påverkar många elever och deras möjligheter till lärande och personlig utveckling. När elever regelbundet missar skoldagen finns risk för kunskapsklyftor och sociala utmaningar. LÄS MER

  2. 17. Att hitta sitt sätt att göra rätt : Notariers lärande i det dagliga arbetet på tingsrätt

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Swahn; [2023]
    Nyckelord :situated learning; workplace learning; training; legal expertise; legal education; law clerks; situerat lärande; arbetsplatslärande; professionsidentitet; juridisk expertis; notarietjänstgöring; utbildningsanställning; pedagogiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Pedagogical leadership studies how to facilitate learning, mostly in Education and from the perspective of the principal being the pedagogical leader. One context somewhere in between Education and workplace learning is the two-year training as a law clerk in the Swedish court system. LÄS MER

  3. 18. Sex rektorers upplevelser av vilka nycklar de har för att öppna upp till en god social miljö och bidra till tillgängliga lärmiljöer

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Chatarina Pintaric; Karin Pollack; [2022-11-28]
    Nyckelord :tillgänglig lärmiljö; sociala gemenskap; pedagogiskt ledarskap; fenomenologi; skolklimat; Bronfenbrenners ekologiska systemteori; Bergs frirumsmodell;

    Sammanfattning : En tillgänglig lärmiljö innebär att elever känner sig trygga och upplever studiero i klassrummet. Såväl trygghet som studiero är något skolan kontinuerligt behöver upprätthålla för att på bästa sätt bidra till goda förutsättningar för kunskapsutveckling hos samtliga elever. LÄS MER

  4. 19. Improvise, adapt, overcome!

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lars Hallin; [2022-10-19]
    Nyckelord :distansundervisning; covid; återkoppling; kommunikation; lärande; bedömning; metoder;

    Sammanfattning : Syfte: Identifiera lärdomar och erfarenheter i övergången från fysisk undervisning i klassrum till digital distansundervisning under Covid-19 pandemin. Teori: Appreciative Inquiry, som beskriver hur man genom att arbeta lösningsfokuserat i stället för problemorienterat i en organisation kan dra nytta av de styrkor som finns och skapa en bestående förändring. LÄS MER

  5. 20. Ledning och stimulans - för att ge alla en chans

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Norström Malena; Anette Whass; [2022-10-13]
    Nyckelord :ledning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om några lärares och specialpedagogers tolkningar och upplevelser av arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö bland elever i årskurs F-6. Frågeställningarna är som följer, hur tolkas begreppet ledning och stimulans av lärarna och specialpedagogerna? Vad är enligt lärarna och specialpedagogerna grundläggande faktorer i arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö? På vilket sätt tas specialpedagogens kompetens tillvara i arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö enligt lärarna och specialpedagogerna? De teoretiska utgångspunkterna i studien grundar sig på det sociokulturella perspektivet och det relationella perspektivet på lärande. LÄS MER