Sökning: "Pedagogiskt ställningstagande"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Pedagogiskt ställningstagande.

  1. 1. Helklassamtalets textaktiviteter. En kvalitativ undersökning av textaktiviteter och deras möjliga pedagogiska funktioner i den muntliga undervisningen hos tre gymnasielärare

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kristoffer Stenlund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks verksamheten i klassrummet med fokus på talat och skrivet språkutifrån analys av talade texter. Närmare bestämt undersöks förekomsten av olikatextaktiviteter i ett antal helklassamtal i gymnasieskolan inom ämnena svenska och filosofisamt textaktiviteternas pedagogiska funktioner. LÄS MER

  2. 2. Idrottshjältar och elitidrottshändelser i idrott och hälsa undervisningen : ”Om”, när, hur och varför lärare använder, relaterar samt refererar till idrottshjältar och elitidrottshändelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Amanda Mellqvist; Linus Börjesson; [2018]
    Nyckelord :Idrottshjältar; elitidrottshändelser; idrott och hälsa; idrottslärare; sporthjältar;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka när, hur och varför lärare i idrott och hälsa inom grundskolan använder, relaterar samt refererar, eller inte, till idrottshjältar och elitidrottshändelser i undervisningen. Studiens frågeställningar är: Vilken funktion har idrottshjältar och elitidrottshändelser i lärarnas undervisning? I vilka undervisningssammanhang brukar lärarna i idrott och hälsa använda sig av idrottshjältar samt elitidrottshändelser? Vad har de idrott och hälsa lärarna som väljer att inte använda, relatera eller referera till idrottshjältar och elitidrottshändelser under sina lektioner för ståndpunkt kring området? Utöver detta undersöks det om lärarnas sociala kategorier kan kopplas samman med deras ställningstagande, på grund av att tidigare forskning visar att kvinnor till större del inte kan relatera till idrottshjältar för att begreppet oftast är förknippat med manliga idrottare. LÄS MER

  3. 3. "man kan ha en liten ursäkt för att slåss om man är riktigt arg" : En intervjustudie om våldets orsaker och åtgärder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Hanna Vidarsson; [2016]
    Nyckelord :Våld; våldsprevention; hermeneutik; fokusgruppintervju; maktlöshetsteori; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien utgår från förekomsten av våld i samhället och våld som ett pedagogiskt problem. Syftet är att undersöka ung-domars och lärares attityder till fenomenet våld för att kunna anpassa preventiva åtgärder därefter. LÄS MER

  4. 4. Lärplatta i förskolan? : Politiker och pedagogers värderingar av ett nytt pedagogiskt verktyg.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Martha Wallman; [2013]
    Nyckelord :lärplatta; läsplatta; informations- och kommunikationsteknik IKT ;

    Sammanfattning : Arbetet behandlar lärplattan som ett pedagogiskt verktyg i förskolan. Intervjuer har genomförts med såväl politiker och pedagoger i några kommuner om varför eller varför inte lärplatta införts som pedagogiskt instrument i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Den meningsbärande diagnosen. En intervju om den neuropsykiatriska diagnosens betydelse för förskolans praktik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Johansson; [2012-10-25]
    Nyckelord :specialpedagogik; neuropsykiatrisk diagnos; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att studera hur förskollärare talar om den neuropsykiatriska diagnosens betydelse för förskolans pedagogiska praktik. Teori: Studien är kvalitativ och har en sociokulturell och diskursiv ansats med postmoderna utgångspunkter. LÄS MER