Sökning: "Pedagogue perspective"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden Pedagogue perspective.

  1. 1. Tävlingsinslag inom skolidrotten : En intervjustudie om idrottslärares syn på tävlingsinslag i undervisningen

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Hannah Potter; Nicholas Hillgren; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte & Frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare som undervisar i idrott och hälsa iårskurs 4-9 ser på tävlingsinslag som ett pedagogiskt verktyg i sin undervisning. 1. Hur motiverar idrottslärare användningen av tävlingsinslag inom idrott och hälsa som ett pedagogiskt verktyg? 2. LÄS MER

  2. 2. Socialpedagogiskt arbetsätt i skolan för elever med ADHD : Socialpedagoger

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Endrita Kciku; Majlinda Gashi; [2023]
    Nyckelord :ADHD; education; social pedagogy; social pedagogue; school social workers; special needs students; Sweden.; ADHD; elever med särskilda behov; socialpedagogik; socialpedagoger; Sverige; utbildning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I skolor har det socialpedagogiska perspektivet börjat ta en större plats i det pedagogiska arbetet med elever. Grunden i socialpedagogik är den samhälleliga fostran som genom socialpedagogiskt arbetsätt leder till ett förändringsarbete. Det socialpedagogiska bemötandet är en viktig del i arbetet med elever som har ADHD. LÄS MER

  3. 3. Känslokapslen - ett riktigt spaceat musikaliskt äventyr : Bakom kulisserna: Identiteten som konstnär och pedagog i skapandet av musikföreställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hanna Norrman; [2023]
    Nyckelord :Artist; Identity; Music didactic; Pedagogy; Performing arts; Preschool; Förskola; Identitet; Konstnär; Musikdidaktik; Pedagogik; Scenkonst;

    Sammanfattning : This study contains a formative part in the shape of a musical preformance developed for preschool. The preformance was created with a pedagogical mindset where we wanted to convey emotions to children trough music. LÄS MER

  4. 4. Kan näsor flyga? : Hur fungerar frågan i interaktion mellan pedagoger och barn på förskolan?

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Blomgren; [2023]
    Nyckelord :Interaktion; förskola; vuxen-barn interaktion; frågor; socialt aktörskap; deltagande;

    Sammanfattning : In preschool, many questions are asked, both by children and by pedagogues. By focusing on questions from an interactional perspective, this study aims to shed light on questioning in preschool and to spread an increased understanding of the question's various functions. LÄS MER

  5. 5. Ballet Empathy (Somatic Perspective in Ballet) : a research on the use of somatic tools in ballet classes

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Denise Pires Mantovani; [2022]
    Nyckelord :somatic approach; ballet teaching; pedagogical tools; body awareness; colors; sensations; classical ballet technique;

    Sammanfattning : Traditional ballet training and somatic practice have different approaches regarding how the body moves. Ballet has a specific structure where traditions and conventions affect how a body moves connected to an outside perspective, concerning how a teacher, student, or audience sees the body. LÄS MER