Sökning: "Pedagogue s approach"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Pedagogue s approach.

  1. 1. Socialpedagogiskt arbetsätt i skolan för elever med ADHD : Socialpedagoger

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Endrita Kciku; Majlinda Gashi; [2023]
    Nyckelord :ADHD; education; social pedagogy; social pedagogue; school social workers; special needs students; Sweden.; ADHD; elever med särskilda behov; socialpedagogik; socialpedagoger; Sverige; utbildning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I skolor har det socialpedagogiska perspektivet börjat ta en större plats i det pedagogiska arbetet med elever. Grunden i socialpedagogik är den samhälleliga fostran som genom socialpedagogiskt arbetsätt leder till ett förändringsarbete. Det socialpedagogiska bemötandet är en viktig del i arbetet med elever som har ADHD. LÄS MER

  2. 2. Ballet Empathy (Somatic Perspective in Ballet) : a research on the use of somatic tools in ballet classes

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Denise Pires Mantovani; [2022]
    Nyckelord :somatic approach; ballet teaching; pedagogical tools; body awareness; colors; sensations; classical ballet technique;

    Sammanfattning : Traditional ballet training and somatic practice have different approaches regarding how the body moves. Ballet has a specific structure where traditions and conventions affect how a body moves connected to an outside perspective, concerning how a teacher, student, or audience sees the body. LÄS MER

  3. 3. "Jag är pedagog, inte ekonom" - En kvalitativ studie om upplevda svårigheter i samband med rekonstruktion av professionell identitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ida Broman; Gustav Gustafsson; Elin Perströmer; Jennifer Ryd Johansson; [2022]
    Nyckelord :identitet; professionell identitet; rekonstruktion; alteritet; rektorer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Jag är pedagog, inte ekonom” - En kvalitativ studie om upplevda svårigheter i samband med rekonstruktion av professionell identitet Seminariedatum: 2 juni 2022 Kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Ida Broman, Gustav Gustafsson, Elin Perströmer och Jennifer Rydh Johansson Handledare: Nadja Sörgärde Fem nyckelord: identitet, professionell identitet, rekonstruktion, alteritet, rektorer Forskningsfråga: Hur upplever individer processen att rekonstruera sin professionella identitet och vilka svårigheter följer med denna process? Syfte: Studien syftar till att öka förståelsen för hur individer upplever processen av att rekonstruera sin professionella identitet i samband med organisationsförändring. Vi har också för avsikt att undersöka vilka svårigheter som är framstående i detta arbete. LÄS MER

  4. 4. Fröken, titta på mig när jag pratar! : En kvalitativ undersökning om pedagogers förhållningssätt inom metoder och verktyg som främjar barns kommunikativa samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sara Eklöf; Camilla Hammarsten; [2021]
    Nyckelord :preschool; pedagogue; methods; tools; communication; approach;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to find out what constitutes a supportive pedagogical approach in conversations with children and what communicative tools and methods educators use to encourage children to communicate in preschool. Socialconstructivism is a research approach that we apply to ourstudy. LÄS MER

  5. 5. Jaha, och här sitter ni två? : En vetenskaplig essä om individen vs. gruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nathalie Ilonen; [2020]
    Nyckelord :Individperspektiv; grupperspektiv; inkludering; exkludering; barn i behov av stöd; det kompetenta barnet; vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet; fronesis och episteme;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar mitt agerande utifrån två olika dilemman. I det första dilemmat intar jag ett grupperspektiv och utesluter individen. Den andra situationen skildrar en händelse där jag som pedagog utför en aktivitet tillsammans med ett barn, där individperspektivet blir i fokus och gruppen utesluts. LÄS MER