Sökning: "Pedofili"
Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser innehållade ordet Pedofili.
11. Preventiva hjälpinsatser för att motverka sexuella övergrepp mot barn i Sverige och Tyskland : - En litteraturstudie om preventiva hjälpinsatser för människor som har begått, eller riskerar att begå, sexuella övergrepp mot barn
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie var att kartlägga och jämföra preventiva hjälpinsatser i Sverige och Tyskland för människor som har begått, eller riskerar att begå, sexuella handlingar mot barn. Tidigare forskning visar att det saknas evidensbaserade behandlingsmetoder som har en mätbar preventiv effekt för sexualbrottsförövare mot barn, samt att kompetens inom den svenska vården för att möta individer ur denna förövargrupp är bristfällig. LÄS MER
12. Kognitiv beteende-terapeutisk behandling för pedofiler och övriga sexualbrottslingar. : - En kvalitativ litteraturstudie om effekter och utvärderingsproblematik på kvantitativ forskning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Sammanfattning Följande studie är en kvalitativ litteraturstudie, grundat på kvantitativ forskning, som undersöker det befintliga kunskapsläget angående de långsiktiga behandlingseffekterna rörande sambandet mellan KBT-inriktad behandling och återfall hos pedofiler och övriga sexualförbrytare. Studien syftar till att granska vilket utfall KBT-inriktade behandlingsprogram har för vuxna, manliga pedofiler samt övriga sexualförbrytare. LÄS MER
13. ”Trans omnämndes tillsammans med bland annat pedofili…” : I vilken utsträckning uppger unga hbtq-personer att sex- och samlevnadsundervisningen inkluderar ett hbtq-perspektiv?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Det finns idag inga krav på att lärare ska läsa kurser inom genus eller sex- och samlevnad för att få undervisa i ämnet. Detta kan bli problematiskt för hbtq-personer om lärare utgår ifrån toleranspedagogik som inte inkluderar hbtq-personer i normen. LÄS MER
14. ”Men are welcomed because they are men” : Förväntningar på manliga förskollärare utifrån deras eget perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett jämställdhetsperspektiv synliggöra två manliga förskollärares uppfattningar om könets betydelse för förskollärarprofessionen. Följande frågeställningar besvaras: Hur beskrivs de föreställningar som finns om dem, från samhällets sida? Hur beskrivs de förväntningar som finns på dem i förskolans verksamhet, från vårdnadshavare och kollegor? Hur beskrivs de förväntningar som finns på dem i förskolans verksamhet, från barnens sida? Studien är kvalitativ och två verksamma manliga förskollärare från två olika förskolor intervjuas. LÄS MER
15. Doloresvariationer : Queeranalytiska perspektiv på sexuella relationer med stora åldersskillnader inom svensk prosa
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : Tanken med uppsatsen är alltså att belysa kön och ålders betydelse för hur man skildrar och betraktar sexuella relationer. Jag har därför valt att analysera fyra skönlitterära verk, där kvinnan respektive mannen är den äldre parten i relationen, och den skildras ur kvinnan respektive mannens perspektiv. LÄS MER