Sökning: "Peer-learning"

Visar resultat 11 - 15 av 53 uppsatser innehållade ordet Peer-learning.

  1. 11. Samspel i matematikundervisningen : Ett lärarperspektiv på elevers samspel för lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Cecilia Nilsson; Louise Lexander; [2021]
    Nyckelord :Aktivitetsteorin; kollaborativt lärande; kooperativt lärande; lärare; matematikundervisning; peer learning; samarbete; samspel; sociokulturellt perspektiv ng;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska elevers möjlighet till samspel i matematikundervisningen, ur ett lärarperspektiv. Tidigare forskning i studien visar att samspel är bra för elevers studieresultat inom matematik,samt vilka kritiska faktorer som kan uppstå vid arbete i par och grupp. LÄS MER

  2. 12. Kollegialt lärande på en gymnasieskola i kursen Ma 2b : Vilka kunskaper utvecklar de deltagande lärarna?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Britta Stafstedt; [2021]
    Nyckelord :learning study lesson study aktionsforskning exponentialfunktioner grafisk representation exponentialekvationer logaritmer matematik didaktik kollegialt lärande;

    Sammanfattning : The aim of the study was to examine what peer learning in Mathematic could mean to three teachers in Upper Secondary School. The peer learning in this study was a mix of lesson and learning study. Lesson and learning study are systematic methods to develop the education through research lessons. LÄS MER

  3. 13. Digitala verktygs utbredning i modern musikundervisning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Pia Eklund; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Musiklärare; Musikundervisning; Musikämne; Kollegialt lärande; Skolutveckling; Digitalisering; Digital tools; Music teacher; Music education; Music; Peer learning; School development; Digitalization; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska hur musikämnet, musiklärarens roll och lärandet i musik utvecklats i förhållande till de digitala verktyg som används i musikundervisningen. Tidigare forskning visar på att mycket skett inom skolans digitalisering de senaste 15 åren, både på en övergripande organisatorisk nivå och i de enskilda lärarnas undervisningsvardag. LÄS MER

  4. 14. Bedömning av engelska i ljuset av Betygsutredningens förslag : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Malin Beskow; Josefine Bergström; [2021]
    Nyckelord :Betygsutredningen 2018; ämnesbetyg; formativ bedömning; likvärdighet; lärarkognition.;

    Sammanfattning : The Swedish school system has undergone some major transformations during the last thirty years. Another alteration is currently in the making, suggested by Betygsutredningen 2018, on behalf of the Swedish government, with some of the changes due to come into practice at the start of the 2022 autumn term. LÄS MER

  5. 15. Den kvalitativa diskursen? : En essä om makt, New Public Management och frågan om kvalitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elinore Thomsson Wejnefalk; [2020]
    Nyckelord :Ledarskap; Diskurs; Makt; Kvalitet; New Public Management; Kollegialt lärande;

    Sammanfattning : The aim of this text is to critically analyse which discursive power dynamics have been o fimportance in the evolution of the modern preschool. What are the underlying motives that led to the systematisation that has become so prevalent in our profession, and what changes has this led to in the preschool organization over time? From the 1990’s there has been a shift in the discourse concerning general welfare in Sweden, of which preschools are a part. LÄS MER