Sökning: "Pelle Johansson"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Pelle Johansson.
1. Vi på Saltkråkan i bilderboksformat – En adaptionsstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur en bilderbok utformats för att nå sin tilltänkta målgrupp. I arbetet med detta har en nyutgiven (2019) bilderbok, Saltkråkan - Ett litet djur åt Pelle, jämförts med kapitelboken den baserats på med hänsyn till uteslutningar som gjorts, språklig svårighetsgrad samt relationen mellan bild och text. LÄS MER
2. Världens plats i världshistorien : En läroboks analys utifrån ett interkulturellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : I Sveriges historieundervisning har det under en lång tid funnits en tendens att orientera ämnets fokus och stoff i enlighet med ett nationalistiskt fostrande perspektiv. Denna ämnessyn har dock förändrats under senare år och banat väg för ett mer inkluderande perspektiv på världshistorien. LÄS MER
3. Att regissera barn
Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för film och mediaSammanfattning : I masteruppsatsen "Att regissera barn" skriver filmregissören Maria Eriksson om vad det innebär att som regissör arbeta med barn i film. Med utgångspunkt i erfarenheterna från arbetet med kortfilmen "Skolstartssorg" för hon i uppsatsen dialog med bland andra regissören Suzanne Osten, barnfilmsnestorn Catti Edfeldt och skådespelaren Maria Johansson. LÄS MER
4. Livets manuskript : En studie i livsåsfrågor i populärkulturen
L3-uppsats,Sammanfattning : It’s not for nothing the time we live in is often referred to as the age of information. Children and young adults who grow up I today’s society have greater access to facts and opinions than any earlier generations. LÄS MER
5. Film som pedagogiskt redskap i historieundervisningen
Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats är skriven inom ämnet allmänt utbildningsområde och behandlar frågeställningar kring filmens relation till historieundervisningen och hur film kan användas som pedagogiskt redskap inom historieämnet i grundskolans senare del samt i gymnasieskolan. De teoretiska grunder som främst används är två. LÄS MER