Sökning: "Penningtvättsdirektivet"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet Penningtvättsdirektivet.
1. Hur automatisering kan leda till sänkta kostnader i finansbranschen : En fallstudie om hur automatisering av riskklassificering kan leda till högre kostnadseffektivitet för företag i finansbranschen
M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistikSammanfattning : För företag i finansbranschen är det viktigt att moment utförs korrekt och att de föl- jer regler från Finansinspektionen. En process som behöver säkerställas är att före- taget klassificerar sina kunder utifrån hur stor risken tros vara att utnyttjas för pen- ningtvätt och finansiering av terrorism. LÄS MER
2. Moderbankers ansvar för dotterbankerspenningtvättsarbete : Särskilt i ljuset av FI Dnr 19–7504
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Bankernas dilemma – Konflikten mellan kreditinstituts skyldigheter enligt penningtvättslagen respektive betaltjänstlagen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
4. Det fjärde penningtvättsdirektivet och dess effekt på EU:s inre marknad
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : I den internationella kontexten är arbetet med att ta fram åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism högt prioriterat. År 2015 antogs EU:s fjärde penningtvättsdirektiv på grundval av artikel 114 FEUF. LÄS MER
5. Fjärde penningtvättsdirektivet och reglerna om kundkännedom : Särskilt med beaktande av reglerna om personuppgifter i den nya dataskyddsförordningen
Master-uppsats, Linköpings universitet/AffärsrättSammanfattning : Penningtvätt är ett ständigt växande problem som kräver effektiva gränsöverskridande åtgärder för att upprätthålla en god finansiell stabilitet. Ett av de mest handfasta och effektiva redskap för banker att tillgå för att förhindra penningtvätt är kundkännedomsprocessen. LÄS MER