Sökning: "Per Åk"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Per Åk.

  1. 1. Tidlös berättartradition och digital teknik i NO : en studie av berättande i digitala läromedel och den praktiska verksamhetens undervisning för åk F-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Diana Perlfors; [2021]
    Nyckelord :berättande; berättelser; naturvetenskap; undervisning; digitala läromedel;

    Sammanfattning : Berättande har i årtusenden varit en oerhört viktig faktor för mänsklighetens kunskapsutveckling. Tidigare forskning visar också att användandet av berättande - dvs. med traditionell berättelsestruktur förmedlad via tal, skrift eller video - i NO-undervisningen har gynnsamma effekter på skolelevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 2. "Alltså det jag fått hört i skolan är väl bara typ att det är dåligt..." : En kvalitativ studie om gymnasietjejers syn på narkotikaanvändning på Gotland

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Folkhälsovetenskap

    Författare :Josefin Dahlström; [2021]
    Nyckelord :Qualitative research; drug prevention; drugs; adolescents; girls; Kvalitativ forskning; narkotikaprevention; droger; ungdomar; tjejer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Statistik visar att narkotikaanvändningen bland tjejer i åk 2 på gymnasiet på Gotland ligger 5% över riksgenomsnittet i Sverige. Mot denna bakgrund tog Region Gotland fram ett medborgarlöfte år 2020 med målet att ta fram ett proaktivt och förebyggande samverkansarbete gällande gymnasietjejers narkotikabruk. LÄS MER

  3. 3. Teknikundervisningens praktiska moment i årskurs 1-3 : En studie om teknikundervisningens praktiska moment sett ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Viktoria Emanuelsson; [2021]
    Nyckelord :Attityd till teknikundervisningen; Lärare för åk 1–3; ramfaktorer; teknikundervisningens praktiska moment; ämnesövergripande.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om teknikundervisningens praktiska moment i grundskolans årskurs 1–3 samt att undersöka vad lärarna i åk 1–3 har för attityd till sådan typ av undervisning. Som datainsamlingsmetod har intervjuer genomförts. All datainsamling har följt GDPR, och Karlstads universitets riktlinjer. LÄS MER

  4. 4. "Det jag gör för en, gör jag för alla" : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare beskriver språkutvecklande arbetssätt för att främja flerspråkiga elevers språkutveckling inom ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anton Waerland; [2020]
    Nyckelord :Language development; multilingualism; language development work methods; inclusion; Språkutveckling; flerspråkighet; språkutvecklande arbetssätt; inkludering;

    Sammanfattning : Sverige är sedan decennier tillbaka ett flerspråkigt land och flerspråkighet är en naturlig del av dagens samhälle. Minst en femtedel av alla elever i skolan har ett annat modersmål än svenska. LÄS MER

  5. 5. Multimodala läsarter och performativitet : Högläsning, skrivande och kroppslighet som resurser för produktion av läsart i ämnet teater/scenisk gestaltning.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Per Thorén; [2020]
    Nyckelord :Multimodalitet och performativitet;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka hur läsart produceras i en pedagogisk miljö när ett drama ska upp till produktion. Med hjälp av ett designteoretiskt perspektiv lyfts vilka resurser som används i arbetet med etablerandet av läsart och tillsammans med performativ teori visas hur dessa resurser påverkar elevernas förhållande till läsart och teater som medium. LÄS MER