Sökning: "Per-Olof"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade ordet Per-Olof.

  1. 1. Helhetsbedömningen – en bedömning fri från struktur? : Innebörden och behovet av helhetsbedömningen vid bevisvärdering i brottmål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Felicia Hallingborn Ask; [2024]
    Nyckelord :Processrätt; bevisvärdering; helhetsbedömning;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att avhandla frågan om vad helhetsbedömningen vid bevisvärderingen i brottmål har för innebörd och betydelse i rättstillämpningen. Sedan övergången från den legala bevisteorin är bevisvärderingen fri, det innebär att ingen reglering får ske över hur en bevisvärdering ska vidtas. LÄS MER

  2. 2. Om betalningsskyldighetens odelbarhet i rättskraftshänseende

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Fredrika Fröbrant; [2023]
    Nyckelord :Processrätt; Civil Procedure; Rättskraft; NJA 1965:94; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Att en tappande säljare på grund av res judicata hindras att yrka betalning för samma vara i ett senare mål är uppenbart, men för en köpare kan det komma som en överraskning att hon därmed beskurits möjligheten att tala å fel i det sålda godset. Enligt principen om betalningsskyldighetens odelbarhet anses betalningsskyldigheten för en vara eller tjänst odelbar i rättskraftshänseende. LÄS MER

  3. 3. Högläsning – ett pedagogiskt verktyg för att främja högstadieelevers språkinlärning och hörförståelse i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Daniel Donlind; Per-Olof Ljunggren; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; moderna språk; språkbad; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på i vilken utsträckning det är gynnsamt för elevernas språkinlärning i moderna språk, att läraren använder högläsning som ett instrument för att eleven ska förbättra sin hörförståelse, och eventuellt sin allmänna språkförståelse. Undersökningen grundar sig i Niclas Abrahamssons teori om “språkbad” och följande frågeställningar:   Vilka faktorer verkar ligga bakom svårigheterna med hörförståelse för eleverna i moderna språk som leder till att de ofta upplever den delen som det svåraste momentet inom ämnet?  På vilket sätt kan man uttyda förändringar i hörförståelse efter en intensiv period av högläsning?  Vilka effekter på hörförståelse och språkförståelse kan man se om man under en begränsad period, simulerar ett minispråkbad genom högläsningsträning under språklektionerna för elever som tidigare inte blivit utsatta för denna didaktiska metod?  Vi har använt oss av det språkkoncept som Abrahamssons kallar för “språkbad” i en hermeneutisk analysansats för att tolka elevernas upplevelser i förhållande till vad som händer i högläsning efter en intensiv högläsnings träning. LÄS MER

  4. 4. En komparativ analys av Lars Noréns och Ulf Lundells dagböcker : – genre, subjekt och åldrande

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Per Olof Strandberg; [2023]
    Nyckelord :Lars Norén; Ulf Lundell; autofiktion; dagboksgenren; subjekt; självframställning; åldrande; maskulinitet;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt från dagbokens specifika form av självframställning undersöker uppsatsen åldrande och maskulinitet i Lars Noréns och Ulf Lundells dagboksserier (2000–2022). Frågor som ställs är hur jaget i dagböckerna konstrueras och hur intersektionen åldrande och maskulinitet framställs. LÄS MER

  5. 5. Det rätta valet. En fallstudie av skolpersonals upplevelser av att vara konkurrensutsatta på en gymnasieskola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Per-Olof Granberg; [2022-10-05]
    Nyckelord :School market; Swedish upper secondary school; performativity; teachers;

    Sammanfattning : The aim of this thesis has been to explore and to analyze how school choices provide different scenarios in a Swedish upper secondary school under the pressure of an urban local school market. The aim is to increase knowledge on how different perspectives can be found in this context by both teachers, student health care team, and school management. LÄS MER