Sökning: "Performativ agens"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Performativ agens.

  1. 1. Empirens belysning : Ljuskronorna på Rosersbergs slott 1818–1860

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Isabella Forssberg; [2022]
    Nyckelord :Rosersbergs slott; empir; ljuskronor; kristallkronor; bronsamplar; brännförgyllt brons; Karl XIV Johan; performativitet;

    Sammanfattning : Institutionen för kultur och estetik, Konstvetenskap 106 91 Stockholms universitet 08-16 20 00 vx  Handledare: Magdalena Holdar Titel och undertitel: Empirens belysning: Ljuskronorna på Rosersbergs slott 1818–1860 Författare: Isabella Forssberg  Kontaktuppgifter till författaren: tel: 070-4537559 e-mail: [email protected]  Uppsatsnivå: kandidatuppsats Ventileringstermin: HT2021 ABSTRACT: Den här uppsatsen behandlar performativiteten hos ljuskronorna på Rosersbergs slott 1818–1860 då slottet var regelbundet bebott av Karl XIV Johan och Desirée. LÄS MER

  2. 2. Iscensättning av sjukdom : En performativ och bildsemiotisk studie av svenska konvalescentmotiv 1884­–1933

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Nora Cserhalmi; [2021]
    Nyckelord :convalescence; sickness; TB; performativity; visual semiotics; denotative; connotative; sign; paratext; peritext; epitext; anti-narrative; diagnosis; agency; passiveness; ritualistic; memory; body; vessel; konvalescent; sjukdom; tuberkulos; performativitet; bildsemiotik; denotativ; konnotativ; tecken; peritext; epitext; anti-narrativ; diagnos; agens; passivitet; minne; kropp;

    Sammanfattning : This thesis concerns six Swedish paintings depicting sick or convalescent individuals; Richard Bergh’s Konvalescent (unfinished, 1886), Flickan och Döden (1888), Eva Bonnier’s Magdalena (1887), Gustaf Magnusson’s Konvalescent (1933), Jenny Nyström’s Konvalescenten (1884), and Georg Pauli’s Vid sjukbädden (1885). The purpose of this study is to examine how sickness is portrayed and staged using performative theory and visual semiotics. LÄS MER

  3. 3. Vad ska jag göra som specialpedagog? : En materiell-diskursiv analys av specialpedagogers uppdrag och yrkesroll i ett skolområde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Helena Kullberg; [2020]
    Nyckelord :Material-discursive analysis; performative agent; principal´s role; special education teacher’s assignment and professional role; Materiell-diskursiv analys; performativ agens; rektors roll; specialpedagogens uppdrag och yrkesroll;

    Sammanfattning : Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll har i många år uppmärksammats i forskningen, främst i förhållande till speciallärarens uppdrag och yrkesroll för att belysa likheter och skillnader. Denna studie har en ambition att bidra till att belysa vad som påverkar utformningen av en specialpedagogs uppdrag och yrkesroll. LÄS MER

  4. 4. Intra-aktionernas kaos - en posthumanistisk idé i förskolebarnets vardag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martina Ridell Åberg; Erica Tunebing; [2015]
    Nyckelord :Affordance; Förskola; Intra-aktivitet; Miljö; Performativ agens; Posthumanism;

    Sammanfattning : Är ett kuddrum att föredra på en förskola? Det finns många föreställningar om vad ett kuddrum ger barnen och personalen på en förskola. Kaos eller subjektskapande? Måste det vara antingen eller? Genom att lyfta blicken och titta igen kan man se något annat. LÄS MER

  5. 5. Karnevalisk lek och agentisk realism : Vild lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Sjöstrand; Sara Åhs; [2014]
    Nyckelord :subjektskapande; karnevalisk lek; subjektivitet; agens; agentisk realism; intra-aktion; performativ agent;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka möjlighetsvillkoren för barns karnevaliska lekar och subjektskapande i förskolan. Studien är kvalitativ med avseende på insamlingmetod och utgår från det postshumanistiska perspektivet agentisk realism. Studiens empiri har samlats in med hjälp av videoobservationer och fältanteckningar. LÄS MER