Sökning: "Performativa agenter"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Performativa agenter.

  1. 1. Inkluderande lärmiljöer : En intervjustudie utifrån agentisk realism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Erika Larsson; Nadine Bachus; [2022]
    Nyckelord :Förskola; inkluderande lärmiljö; inkludering; lärmiljö; fysisk lärmiljö; agentisk realism; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Det finns rikligt med forskning om både inkludering och lärmiljö. Däremot finns det inte lika mycket forskning om inkluderande lärmiljöer. Den tidigare forskningen visar också att inkluderande lärmiljöer är svåra att definiera. LÄS MER

  2. 2. Förskolegården med nya öron : transformationer som kunskapserbjudanden i mellanrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Carola Benngård; Caroline Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; utomhusmiljö; lärande; kunskap; samhandling; posthumanism; agentiell realism; intra-aktion; performativa agenter och agens;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att studera samhandlingar mellan barn, plats och material i förskolans utomhusmiljö i förhållande till lärande och kunskap. Studien tar avstamp i posthumanistisk teori med inriktning mot Karen Barads agentiell realism. LÄS MER

  3. 3. Visualizing hyperobjects: a co-operative play with nature

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Mattsson Emelie; [2021]
    Nyckelord :artistic research; media technology; hyperobjects; intra-action; performativity; material-discursive practices; ecology; konstnärlig forskning; medieteknik; hyperobjekt; intra-aktion; performativitet; materiell-diskursiva praktiker; ekologi;

    Sammanfattning : Based on Timothy Mortons notion of hyperobject, this material-discursive practice is a cooperative play of forces and intra-active agencies between nature and the technical world. This research reflects especially a paradigmatic shift from the traditional model to one of an interrelated and performative network, in which all of the non-human entities are seen with the same existence and considered to view as operative agents. LÄS MER

  4. 4. Vad ska jag göra som specialpedagog? : En materiell-diskursiv analys av specialpedagogers uppdrag och yrkesroll i ett skolområde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Helena Kullberg; [2020]
    Nyckelord :Material-discursive analysis; performative agent; principal´s role; special education teacher’s assignment and professional role; Materiell-diskursiv analys; performativ agens; rektors roll; specialpedagogens uppdrag och yrkesroll;

    Sammanfattning : Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll har i många år uppmärksammats i forskningen, främst i förhållande till speciallärarens uppdrag och yrkesroll för att belysa likheter och skillnader. Denna studie har en ambition att bidra till att belysa vad som påverkar utformningen av en specialpedagogs uppdrag och yrkesroll. LÄS MER

  5. 5. Relationer mellan barn i förskoleåldern och olika utomhusmiljöer:en diffraktiv analys av och med tidigare forskning

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Samsioe; [2020]
    Nyckelord :Barn i förskoleåldern; utomhusmiljöer; centrering; decentrering; agentisk realism; diffraktiv metod;

    Sammanfattning : Barn i svenska förskolor vistas utomhus dagligen. I forskning, som kan förstås ha olika former avbarncentrerade perspektiv, undersöks i första hand hur olika utomhusmiljöer påverkar barns utvecklingoch lärande. LÄS MER