Sökning: "Performativa kön"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Performativa kön.

  1. 1. Performativa handlingars genuskraft : En kvalitativ studie om förskollärares och barnskötares performativa handlingar gentemot barnen i naturmiljöer utifrån barnets biologiska kön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Josefin Andersson; Lovisa Bech; [2023]
    Nyckelord :gender; preschool; kids; nature; preschool teacher; day care givers working in the preschool; performatives; genus; förskola; barn; naturmiljö; förskollärare; barnskötare; performativer;

    Sammanfattning : Performativa handlingars genuskraft är en småskalig kvalitativ studie som bygger på socialkonstruktivism med Judith Butlers teori om genusskapande och performativitet som teoretisk utgångspunkt. Studiens syfte är att undersöka förskollärares och barnskötares performativa handlingar i språkbruket gentemot förskolebarn i naturmiljöer beroende på barnets biologiska kön. LÄS MER

  2. 2. Likvärdigt stöd för flickor och pojkar? : En kvalitativ studie om särskilt stöd och kön på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fredrik Artan; Henrik Patris; [2023]
    Nyckelord :Kvalitativ innehållsanalys; kön; könsstereotyper; performativitet; särskilt stöd; åtgärdsprogram.;

    Sammanfattning : I ett led att stärka likvärdigheten i skolan, ges särskilda stöd till elever som inte uppnår kunskapskraven när extra anpassningar inte räcker till. Det har tidigare uppmärksammats att flickor inte får del av detta stöd i samma utsträckning. LÄS MER

  3. 3. Integrating feminist foreign policy and climate resilient development : Case study of socio-cultural configurations in Liberia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Demmelmaier; [2022]
    Nyckelord :Socio-cultural configurations; Climate resilient development; Feminist foreign policy; Ethnography; Liberia; Informal settlements; Socio-economic disadvantaged communities; Embassy of Sweden; Climate adaptation; Marginalization; Social justice; Ecological masculinities; Environmental feminism; Gender as a social construction; Transforming masculinity norms; State-citizen relations; Female empowerment strategies; Land-ownership; Religious leaders; Sociokulturella konfigurationer; Klimatresilient utveckling; Feministisk utrikespolitik; Etnografi; Liberia; Informella bosättningar; Socioekonomiskt utsatta områden; Svenska ambassaden; Klimatadaptering; Marginalisering; Social rättvisa; Ekologiska maskuliniteter; Miljöinriktad feminism; Kön som en social konstruktion; Förändra maskulinitetsnormer; Stat-medborgare relationer; Strategier för kvinnlig egenmakt; Markägande; Religiösa ledare;

    Sammanfattning : This thesis addresses the socio-cultural configurations in Liberia in relation to climate resilient development and feminist foreign policy carried out by the Embassy of Sweden in Monrovia. It builds on the intention to explore potential points of integration between the feminist foreign policy with the construction of climate adaptation capacity. LÄS MER

  4. 4. Fina prinsessor är inte tjocka! : - en analys av kroppsideal i Disneyfilmer

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emmely von Appen-Engström; Jane Brennhagen; [2020]
    Nyckelord :Barn; film; förskola; genus; hudfärg; kropp; performativitet;

    Sammanfattning : Eftersom The Walt Disney Company är en stor producent av barnkultur kan det vara av intresse att analysera hur detta filmbolag framställer karaktärernas kroppar i sina filmer. Detta för att få en insyn i vilka olika kroppsideal som barn möter. LÄS MER

  5. 5. It is not the spoon that bends. It is only yourself : En queerteoretisk analys av The Matrix, dess didaktiska potential och hur det performativa könet görs och gestaltas

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johanna Carling; [2020]
    Nyckelord :The Matrix; Wachowski; Transgender; Performative gender; Didactic potential; Identificational reading; The Matrix; Wachowski; Transgender; Performativt kön; Didaktisk potential; Identifikatorisk läsning;

    Sammanfattning : This essay aims to study if, and how, The Matrix (1999) can be read with a queer perspective and how to use it in a classroom setting to further upper secondary school students to discuss transgender issues and develop their own identity. By analysing the film using a hermeneutic method and a queer perspective the results show that much of the lines, cinematography and costume can be viewed as an expression for transgender and queer. LÄS MER