Sökning: "Performing Arts"

Visar resultat 1 - 5 av 546 uppsatser innehållade orden Performing Arts.

  1. 1. "...hela Sverige håller på att lära sig skånska!" : En stilistisk analys av Malmös rap- och roastbattlescener

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för musikvetenskap

    Författare :Elias Åhlander; [2021]
    Nyckelord :Rap battles; Roast battles; Performance analysis; Musicking; Malmö; Comedy.; Cultural Sciences; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : This essay is based on an observation, made by the author, that the scenes in Malmö for rap battles and roast battles have actors in common. To identify and discuss why that is, the essay will conduct an aesthetic analysis and compare common tools used by rappers and comedians in the respective scenes. LÄS MER

  2. 2. Hur ser dagens kultur- och musikskolelärare på begreppet musikalisk talang och hur påverkar det deras undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Henrik Lindqvist; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Begåvning; Medfödd talang; Musikalisk talang; Talang; Kulturskolan; Educational science; Music education; Giftedness; Innate talent; Musical talent; Talent; Natural ability; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I den här studien har jag undersökt hur dagens kultur- och musikskolelärare ser på begreppet musikalisk talang och hur deras synsätt jämför sig med tidigare musiklärares syn på densamma under det senaste århundradet. Den forskning jag har granskat har visat att musikalisk talang kan förbättras genom övning och inte är medfödd eller statisk. LÄS MER

  3. 3. Första instrumentlektionen: En kvalitativ intervjustudie om instrumentallärares tankar kring det första mötet med en ny elev

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Alfons Gry; [2021]
    Nyckelord :Första lektionen; Förväntningar; Instrumentallärare; Instrumentalundervisning; Kulturskola; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Expectations; First lesson; Instrument lessons; Instrument teachers; Music school; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka instrumentallärares tillvägagångssätt och förhållningssätt till den första lektionen med en ny elev eller grupp. Målet är att fördjupa kunskapen om vilka undervisningsstrategier som används och vad som värderas som viktiga inslag i en elevs första instrumentlektion. LÄS MER

  4. 4. Salsa i Malmö - En studie om kultur, frihet och transnationella uttryck

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jennie Lindblad Hartnor; [2021]
    Nyckelord :Salsa; etnografi; kultur; symbolisk interaktionism; latinness; Cultural Sciences; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna etnografi analyserar salsa i Malmö med hjälp av ett induktivt tillvägagångssätt som styrs av berättelserna av Malmöbaserade salsadansare och det empiriska material som samlats ihop från intervjuer och deltagande observationer. I denna studie diskuteras frågor om kultur, etnicitet, genus, frihet och tillhörande där intervjupersonernas berättelser jämförs med de teoretiska ramverk som tidigare gjorts av sociologiforskare. LÄS MER

  5. 5. Sigurd von Kochs okända Stjärnöga: Hur en opublicerad tonsättning av Bo Bergmans dikt genererar förslag till en ny romansmetodik för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Fredrik Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Stjärnöga; Sigurd von Koch; Bo Bergman; Bo Wallner; Madeleine Uggla; Tonsättningsanalys; Diktanalys; Romansanalys; Analysmetod; Sånginterpretation; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Composition analysis; Poetic analysis; Swedish lied analysis; Analysis method; Vocal music learning; Educational science; Music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att presentera en analys av Sigurd von Kochs närmast okända tonsättning av dikten Stjärnöga, för att utifrån denna analys utarbeta ett förslag på en didaktisk analysmetod för den klassiska sånggenren, med inriktning mot den individuella sångundervisningen på gymnasiet. Studien utgår från musikforskaren och pedagogen Bo Wallners analysmetoder, vilka också är utgångspunkt för metodförslaget. LÄS MER