Sökning: "Perlin"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade ordet Perlin.

  1. 6. PGG - Processuell Grottgenerering : En jämförelse mellan Cellulär Automat, Random Walk och Perlin Noise

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Filip Antonijevic; [2021]
    Nyckelord :procedurel generation; caves; cellular automata; random walk; Perlin noise; comparative study;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöktes processuell generering med tre algoritmer i syfte att skapa grottliknande banor och utvärdera kriterier baserat på eftertraktande egenskaper gällande tid, storlek, variation och pålitlighet. Algoritmerna är cellulär automat, random walk och Perlin noise. LÄS MER

  2. 7. Procedurell terräng generering : Perlin Noise mot Diamond-square inom framkomlighet och exekveringstid

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Pontus Johansson; Zimon Sjöberg; [2020]
    Nyckelord :Perlin noise; Diamond-square; procedurell terränggenerering; framkomlighet; Flood fill; exekveringstid;

    Sammanfattning : Målet med projektet är att jämföra algoritmerna Perlin noise och Diamond-square för procedurell terränggererering inom exekveringstid och framkomlighet. Projektet implementerades i Unity i form utav ett editor-verktyg som både genererar terräng och utför diverse tester. LÄS MER

  3. 8. User perception on procedurally generated cities affected with a heightmapped terrain parameter

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Adam Brodd; Andreas Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Procedural city generation; Perlin noise; Heightmap terrain; Future Work; heightmap; Procedurell stadsgenerering; Perlin; Heightmap terräng; hightmap;

    Sammanfattning : Context: Procedural content generation shortened PCG is a way of letting the computer algorithmically generate data, with little input from programmers. Procedural content generation is a useful tool for developers to create game worlds, content and much more, which can be tedious and time-consuming to do by hand. LÄS MER

  4. 9. Emergence of Structure in a Recurrent Network with Anisotropic Spatial Connectivity

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Malcolm Tivelius; Carl Nordling; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Today homogeneous Locally Connected Random Networks are often used while simulating activity in the brain. The two possible activation patterns in this case are either a stand still activation or a travelling wave. The activation pattern in the brain could however be seen as something else. LÄS MER

  5. 10. Procedural Generation of a 3D Terrain Model Based on a Predefined Road Mesh

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Jonas Bjarne Graul Sagdahl Fredrik Gelotte Matilda Burhöi Bengtsson Andersson; Kim Berger; Sebastian Kvarnström; [2017-08-10]
    Nyckelord :Procedural generation; Unity; Virtual Testing Environments; Radial Basis Function Interpolation; ;

    Sammanfattning : This thesis studies procedural generation as a method for generating a realistic terrain model, that will be used as a part of a virtual environment for testing the cameras of autonomous vehicles. The project was done in collaboration with Volvo Cars, and resulted in software that was able to generate a terrain model with only a mesh representing a road as input according to the customer’s requirements. LÄS MER