Sökning: "Pernilla Granlund"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Pernilla Granlund.

  1. 1. Tappad språklek – tappat språk! : En kvalitativ studie om språklekens betydelse för läs- och skrivinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Pernilla Granlund; [2020]
    Nyckelord :Reading difficulties; Language games; Interventions; Phonological awareness;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att utifrån en sociokulturell teori bidra med ny kunskap om hur pedagoger i förskoleklass uppfattar språklek och dess betydelse för läs- och skrivinlärningen samt att identifiera pedagogernas medvetenhet för språklekens betydelse i ett främjande och förebyggande perspektiv inom det specialpedagogiska området. Tidigare forskning bekräftar användandet av språklek och att det med stor fördel kan användas i ett förebyggande syfte för läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  2. 2. Personcentrerad vård - Patientens upplevelser : En litteraturstudie med beskrivande syntes

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Pernilla Bölja; Lina Granlund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Att alla barn lär sig läsa och skriva ­ lärares viktigaste uppdrag

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Pernilla Granlund; Helen Högberg; [2008]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; upptäcka; reducera; und;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet är att undersöka hur lärare upptäcker elever i läs- och skrivsvårigheter i skolår respektive 3 och hur de arbetar för att främja dessa elevers inlärning.Frågeställningar · Vad har lärare för synsätt på, och tankar kring läs- och skrivsvårigheter? · Hur upptäcker lärare att en elev är i läs- och skrivsvårigheter? · Hur går lärare vidare när läs- och skrivsvårigheter upptäckts? · Hur kan lärare arbeta för att reducera läs- och skrivsvårigheter? · I vilken mån utgår lärare från teorier eller forskning i arbetet med elever i läs- ochskrivsvårigheter?Metod och material som använts är en kombination av studier av tidigare forskning samt enkvalitativ semistrukturerad intervju med lärare som har elever i skolåroch 3. LÄS MER

  4. 4. Revisionsplikt ur ett småbolagsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Pernilla Fahlman; Susanne Granlund; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sedan 1988 har det funnits en lagstadgad revisionsplikt, alla svenska aktiebolag måste anlita en revisor för att granska företagets redovisning. I nuläget pågår en utredning på uppdrag av regeringen som ska undersöka behovet av revision i småföretag. LÄS MER