Sökning: "Pernilla Hansson"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Pernilla Hansson.

  1. 1. Elevers läsmotivation : - Sambandet mellan läsmotivation och läsförmåga samt motivationshöjande undervisningspraktiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Caroline Ekberg; Pernilla Hansson; [2021]
    Nyckelord :Läsförmåga; Läsmotivation; Läsning; Läsundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt redogör för vad aktuell forskning säger om högstadieelevers läsmotivation i relation till läsförmåga samt motivationshöjande undervisningsmetoder i läsundervisningen.  Översikten utgår från frågeställningarna: Vad säger forskningen om elevers läsmotivation i relation till deras läsförmåga?​ ​Samt, vad säger forskningen om hur lärare kan engagera och motivera sina elever att läsa? Resultatet visar ett tydligt samband mellan högstadieelevers läsmotivation och deras läsförmågor, d. LÄS MER

  2. 2. Patienters upplevelser i samband med palliativ vård : En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Pernilla Fröberg; Michelle Hansson; [2021]
    Nyckelord :Palliativ vård; patientupplevelser; maktlöshet; kommunikation; delaktighet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Palliativ vård innebär att vårda någon i livets slutskede. Att som sjuksköterska kunna ge omvårdnad som bibehåller livskvalitet till dessa patienter kräver en hel del kompetens. LÄS MER

  3. 3. Stödord som en metod för läs- och skrivutveckling : En studie om hur stödord används som ett hjälpmedel i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Nina Hansson; Pernilla Bassmann; [2019]
    Nyckelord :Key words; grade 3; text content; subject text; student texts; SFL; ideational function; textual function; Stödord; årskurs 3; textinnehåll; källtexter; elevtexter; SFL; ideationell metafunktion; textuell metafunktion;

    Sammanfattning : Studien har som mål att undersöka om stödord är en fungerande metod för att välja ut relevant information ur en faktatext i två klasser i årskurs 3. 31 elever deltar i studien. Eleverna väljer stödord ur en text de läser och skriver sedan en egenproducerad text med utgångspunkt i källtexten. LÄS MER

  4. 4. Visa vad du kan, så får vi snart veta : en studie om elevers användning av representationsformer inom problemlösning vid olika svårighetsgrader

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Pernilla Bassmann; Nina Hansson; [2019]
    Nyckelord :Heddens theory; different forms of representations; rich problems; closed problems; grade 2; Heddens teori; representationsformer; rika problemlösningar; slutna problemlösningar; årskurs 2;

    Sammanfattning : Studien har som mål att upptäcka hur elevers lösningar skiljer sig vid tre olika svårighetsgrader inom slutna problemlösningar i årskurs 2. Trettiofyra34 elever deltar i studien och genomför sex stycken problemlösningsuppgifter. Teoretiskt vilar studien på ett ramverk över representationsformer och Heddens (1986) teori. LÄS MER

  5. 5. IST (Interaktiv skrivtavla) i matematikundervisningen : En litteraturstudie om hur IST kan integreras i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Pernilla Hansson; [2017]
    Nyckelord :Interaktiv skrivtavla; matematik; digitala verktyg; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Interaktiva skrivtavlor (IST) finns i många svenska skolor och används som ett lektionsverktyg inom olika ämnen. Syftet med denna studie har varit att undersöka på vilket sätt IST används i matematikundervisningen för elever i F-3, samt vilken klassrumsaktivitet användningssättet leder till. LÄS MER