Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skolledares komplexa uppdrag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Pernilla Söderholm; [2018]
    Nyckelord :Ledarskap; Mellanchef; Fallstudie; Offentlig verksamhet; Grundskoleförvaltningen; Styrning; Ledning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att att undersöka hur skolledare upplever sitt rektorsuppdrag och ser på sina möjligheter att, inom strukturen för svensk skolverksamhet, leda mot förbättrade skolresultat. Studien undersöker skolledarens uppdrag utifrån två organisatoriska nivåer; förvaltningsnivå och skolledarnivå. LÄS MER

  2. 2. Förskolechefer om ekologisk utveckling : en fenomenologisk studie om ekologisk utveckling i förskolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Pernilla Martinsson; Alice Söderholm; [2017]
    Nyckelord :förskolechefer; ekologisk utveckling; Grön Flagg; Giftfri Förskola; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få mer kunskap om hur förskolechefer beskriver arbetet med ekologisk utveckling i förskolan. Ytterligare ett syfte är att belysa vilka utmaningar och möjligheter förskolechefer ser med arbetet av ekologisk utveckling. LÄS MER

  3. 3. Läsinlärning och Läsutveckling : en longitudinell studie med BRAVKOD metoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Kristina Petersson; Pernilla Söderholm-Feria; [2016]
    Nyckelord :Avkodning; BRAVKOD; Interventionsstudie; Läslistor; Läs- och skrivsvårigheter; Motivation; ’The simple view of reading’; ’Time on task’;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur elever med avkodningssvårigheter påverkades av en intervention med läslistor ställt mot tidigare interventioner och traditionell läsundervisning. Interventionen innefattade elever i avkodningssvårigheter som lästränade vid 4 tillfällen under 28 veckor á 20 minuter per gång med läslistor från BRAVKOD metoden. LÄS MER