Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Politisk kommunikation och sociala medier: TikTok, en politisk arena där popcornätande och öldrickande vinner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Edvin Kenning; Hugo Östlin; [2023]
    Nyckelord :Political communication; rhetoric; personalization; populism; frontstage; backstage; third act; TikTok; Instagram; democracy; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study aims to provide insights into political communication on social media, particularly the rise of right-wing populist parties among young voters and their connection to the theories of personification, populism, and dramaturgy. It focuses on how the Moderate Party adapts and structures its communication strategies on TikTok and Instagram in preparation for the 2022 election to engage followers. LÄS MER

  2. 2. Information, news, and politics gathering through social media by Generation Z : A semi-structured interview study

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emil Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Social media; generation Z; information; news; politics; personalization; misinformation.;

    Sammanfattning : Social media is replacing many of traditional media’s purposes, information gathering is one of them. In the digital culture today we use our phones, the internet, and social media in our daily lives, especially younger generations, and those generations could be relying their information gathering on social media. LÄS MER

  3. 3. Personifiering av politik : En fallstudie med komparativa inslag av Sveriges riksdagspartier på Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Susanne Al-Basri; Christoffer Robertsson; [2023]
    Nyckelord :Fallstudie; Innehållsanalys; Instagram; Partier; Partiledare; Partipolitik; Personifiering; Personifiering av politik; Riksdagspartier; Sociala medier; Svensk politik;

    Sammanfattning : With the change from the most stable party system in Europe to a decline in party membership and a fragmented parliament, Sweden has lost its’ unique status in European politics. A weakened collective identity and changes to social structures have brought the phenomenon of personalization of politics to the attention of scholars. LÄS MER

  4. 4. Den digitaliserade politikern : En kvalitativ socialsemiotisk studie på hur svenska partiledare konstruerar ett personligt varumärke på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Klara Villebeck; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Political marketing; Personal branding; Personalization; Social semiotics; Social media; Mediatized politics; Instagram; Politisk kommunikation; Politisk marknadsföring; Personligt varumärke; Personalisering; Socialsemiotik; Sociala medier; Medialiserad politik; Instagram;

    Sammanfattning : Den politiska kommunikationen har alltid varit nära kopplad till medier och i ett ständigt förändrat medielandskap har politiska partier och aktörer desto mer varit i behov av att anpassa sina strategier för att nå ut med sina budskap. Till följd av digitaliseringens stora genomslag har den visuella politiska kommunikationen blivit mer betydelsefull än någonsin tidigare där politiker kan kommunicera direkt till sina följare genom sociala plattformar. LÄS MER

  5. 5. “THE GOOD, THE BAD AND THE UGLY” The Ethnographic Content Analysis of the Negative Political Ads in the Post-Soviet Hybrid Democracy

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Tamar Samkharadze; [2021-09-13]
    Nyckelord :Negative Campaigning; Attack ads; Post-Soviet; Hybrid democracy; Personalization of Politics; Ethnographic Content Analysis;

    Sammanfattning : Research in field negative campaigning has demonstrated an anglophone nature. Little is known about strategies of negativity beyond American and the Western European scope. LÄS MER