Sökning: "Personifiering"

Visar resultat 16 - 20 av 121 uppsatser innehållade ordet Personifiering.

  1. 16. "Varför gick du inte vid första slaget?" : En kvalitativ innehållsanalys om medias rapportering om mäns våld mot kvinnor under 2020 och 2021.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elin Johansson; Caroline Edström; [2021]
    Nyckelord :Mäns våld mot kvinnor; Aftonbladet; Dagens Nyheter; kriminaljournalistik; medielogik; stereotypisering; intensifiering; polarisering; personifiering;

    Sammanfattning : The study “Why did you not go at the first stroke?” aims to examine how the media today illustrate men’s violence against women in modern day Sweden. The study is limited to two established Swedish news media and newspapers; Aftonbladet and Dagens Nyheter. LÄS MER

  2. 17. Personalizing the post-purchase experience in online sales using machine learning.

    Master-uppsats, KTH/Optimeringslära och systemteori

    Författare :Nganga Kamau; Dylan Dehoky; [2021]
    Nyckelord :Personalization; Upselling; Optimization; Machine learning; Binary classification; Gra-dient boosting; Deep learning; Supervised learning; Imbalanced data; Personifiering; Merf¨ors¨aljning; Optimering; Maskininl¨arning; Bin¨ar klassificering; Gra-dient boosting; Djupinl¨arning; ¨Overvakat l¨arande; Obalanserad data.;

    Sammanfattning : Advances in machine learning, together with an abundance of available data has lead to an explosion in personalized offerings and being able to predict what consumers want, and need without them having to ask for it. During the last decade, it has become a multi billion dollar industry, and a capability upon many of the leading tech companies rely on in their business model. LÄS MER

  3. 18. Akademiskandalen- Danius och Engdahl ur en journalists gestaltning : En kvantitativ innehållsanalys av svenska mediers gestaltning av Sara Danius och Horace Engdahl i skandalen kring den Svenska Akademien

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Clara Reijers; Natalie Chehadé; [2020]
    Nyckelord :Swedish Academy; Sara Danius; Horace Engdahl; framing; gender; scandal journalism and cultural journalism; Svenska Akademien; Sara Danius; Horace Engdahl; gestaltning; genus; skandaljournalistik och kulturjournalistik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilken utsträckning gestaltningen av olika kön skiljer sig åt i svenska mediers rapportering kring kulturella skandaler, beroende på journalistens egna kön. Studiens fokus ligger i att undersöka Sara Danius och Horace Engdahl i krisen kring den Svenska Akademien, för att kunna jämföra svenska mediers rapportering av en kulturskandal, där både en kvinna och en man är inblandad. LÄS MER

  4. 19. Lässtrategiernas internalisering och utmaningar : En litteraturstudie om lässtrategiernas nytta och prövningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Josefin Petersson; Patricia Storm; [2020]
    Nyckelord :Lässtrategier; undervisningsmodeller; grundskolan; lärare; elev; internalisering; läsning; textsamtal; motivation; planering; klassrum; texturval; metakognition;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att, utifrån ett lärarperspektiv, utreda vad som krävs för att elever ska internalisera lässtrategier samt vilka utmaningar lärare måste förhålla sig till i strategiundervisningen. Användandet av lässtrategier är en förutsättning för att bli en god läsare, och en utvecklad läsförmåga är en viktig egenskap i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER

  5. 20. Den (o)önskade marknadsföringen : Vill konsumenten ha en relation?

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Linda Fröling; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna rapport utgår från enkätbaserad studie gjord ur konsumentperspektiv där respondenterna utgörs av konsumenter som är medlemmar i minst en kundklubb. Enkäten har med marknadsdrivet synsätt visat vad konsumenterna subjektivt anser fungerar samt ej fungerar avseende reklamutskick från vederbörandes kundklubb. LÄS MER