Sökning: "Personliga sfären"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden Personliga sfären.

  1. 1. Hur ska vi säkerställa arbetsmiljön vid distansarbete? : En studie om hur ledare använder digitala kommunikationsverktyg för att säkerställa arbetsmiljön

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation; Uppsala universitet/Informationssystem

    Författare :Andreas Bohman; Dlovan Ismahil; [2023]
    Nyckelord :remote work; work environment; digital communication tools; communication channels; leaders; distansarbete; arbetsmiljö; digitala kommunikationsverktyg; kommunikationskanaler; ledare;

    Sammanfattning : Problemformulering: Distansarbete bedöms bli en allt vanligare lösning för organisationer i framtiden. När medarbetarna arbetar hemifrån blir det dock svårare att upptäcka vilka eventuella brister som finns i arbetsmiljön. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars erfarenheter av att ha barn med cancer : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Erika Gröndal; Natalka Borysenko; [2023]
    Nyckelord :Children; Cancer; Experience; Family centered care; Parent; Barn; Cancer; Erfarenhet; Föräldrar; Familjecentrerad omvårdnad; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund  Prognosen för barncancer är idag god och ca 80 procent av barn överlever sin diagnos även om en stor del drabbas av sena komplikationer. Familjecentrerad vård är ett begrepp som ser familjen som en enhet snarare än den individuella familjemedlemmen som genomgår behandling. LÄS MER

  3. 3. Hjälp, marknadsföringen vet allt om mig!

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Wilma Sjögren; Josefine Liljevik; Alice Blomdahl; [2022]
    Nyckelord :Individanpassad marknadsföring; Gränser; Kontroll; Personlig sfär; Irritation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med ny kunskap och en djupare förståelse kring konsumenters upplevda gränser inom individanpassad marknadsföring. Studien ämnar ta reda på konsumentens uppfattning av när individanpassad marknadsföring upplevs negativ och överträder konsumentens subjektiva gräns. LÄS MER

  4. 4. Att lämna sociala medier : om unga vuxnas maktkamper i det digitaliserade samhället

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Isabella Falk; Simon Lind; [2022]
    Nyckelord :social media; young adults; power struggles; social exclusion; digitalization; democracy; sociala medier; unga vuxna; maktkamper; utanförskap; digitalisering; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för de svårigheter som unga vuxna upplever när de försöker begränsa sin användning av sociala medier och hur dessa svårigheter kan förstås utifrån ett maktperspektiv. Studien bygger på åtta kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Pactum turpe under uppbyggnad - En analys av pactum turpes utveckling under 1900- och 2000-talet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Josefin Aronsson; [2020]
    Nyckelord :avtalsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en undersökning av hur pactum turpe, det vill säga att avtal mot lag eller god sed, har utvecklats och förändrats under 1900- och 2000-talet. Både innebörden av begreppet pactum turpe och dess tillämpning kommer att undersökas genom att analysera och jämföra rättsfall från 1920-talet till tidigt 2000-tal. LÄS MER