Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 48 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Lärarstudenters användning av historisk empati som verktyg för demokratifostran

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Judit Turesson Kathy; Charlotta Björkman; [2021]
    Nyckelord :Historisk empati; Demokratifostran; Historiedidaktik; Historisk kontextualisering; Historiskt perspektivtagande; Affektiva kopplingar till historien; Lärarstudenter;

    Sammanfattning : Skolinspektionen har i en rapport påvisat att lärare inte i tillräcklig utsträckning undervisar i linje med skolans demokratiseringsuppdrag. Rapporten framhåller behovet av att lärare besitter den kunskap och kompetens som krävs för att bedriva sådan undervisning. LÄS MER

  2. 12. Skolans arbete för elever med problematisk skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Stina Stenlund; [2021]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; pedagogisk kartläggning; ekologisk systemteori; skolnärvaro; elevhälsa;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att utifrån ett helhetsperspektiv analysera skolans arbete för elever med problematisk skolfrånvaro i grundskolan. I studien undersöks skolans beskrivningar av vilka hindrande och möjliggörande faktorer som ligger till grund för elevers problematiska skolfrånvaro och arbetet med detta. LÄS MER

  3. 13. Árbediehtu eller innovation : ett urfolksperspektiv på Norrbottens livsmedelsstrategi

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Robin Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Sápmi; samiska näringar; Norrbotten; livsmedelsstrategi; lika deltagande; rationalitet; rättvisa;

    Sammanfattning : Det här är en undersökning av samiskt deltagande i processen att ta fram en regional livsmedelsstrategi för Norrbotten. Frågeställningarna är utformade i dialog med samiska aktörer. Undersökningen tar sin utgångspunkt i att förstå vad ett urfolksperspektiv innebär. LÄS MER

  4. 14. "Normkritiskt utan att man ens tänker på det” : Om bokvalets möjligheter för högläsningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Eriksson; Hanna Holmqvist; [2021]
    Nyckelord :bokval; högläsning; mångfald; normkritik; grundskollärare; bibliotekssamverkan;

    Sammanfattning : Med hjälp av skönlitteratur har ämnet svenska möjlighet att fungera som en del av det demokratiska uppdraget i skolan för att uppfylla alla elevers rättighet att utveckla en stark språklig identitet i och genom allt lärande i skolan. Detta styrker undersökningens syfte att öka förståelsen för hur lärare i årskurs F–3 väljer högläsningsböcker, och hur de då förhåller sig till mångfald och normkritik. LÄS MER

  5. 15. Perspektiv på kris : En studie om opinionsmedia kring coronakrisen och dess potential för perspektivtagande i samhällskunskapsundervisning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Alexander Lejon; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I uppsatsen söker jag genom en kvalitativ mediaanalys av Aftonbladets och SvD:s ledarsidor beskriva de perspektiv på offentligt och privat som framträder kring coronakrisen inledning under senvintern/våren 2020. Genom att beskriva ledarsidornas berättelser kring en samtida händelse söker jag synliggöra deras ideologiska perspektiv. LÄS MER