Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 48 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Medvetna boksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Eriksson; Hanna Holmqvist; [2020]
    Nyckelord :bilderböcker; boksamtal; inferensskapande; mångfald; yngre elever;

    Sammanfattning : Bilderböcker kan skapa engagemang och beröra läsaren och kan därför användas för att ge elever möjlighet att utveckla samhörighet samt förmåga att sätta sig in i andras perspektiv. I ett boksamtal får eleverna möjlighet att sätta ord på tankar och känslor som uppstår vid läsning. LÄS MER

  2. 22. You get what you play for : A multiple-baseline experimental design on child-directed play for parents of autistic children

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Filippa Andreasson; Axel D'Angelo Gentile; [2020]
    Nyckelord :Child-directed play; autism; ASD; parent training; parent training programs; relationship enhancement; ACT; acceptance and commitment therapy; values; parental values; perspective taking; psychological flexibility; single-case; multiple-baseline; non-concurrent; single-case experimental design; SCED; effect size; ecological momentary assessment; EMA; mindful parenting; psychology; applied psychology; autism treatment; Barents stund; autism; AST; föräldrastöd; föräldraträningsprogram; relationsbyggande; ACT; värderingar; föräldravärderingar; perspektivtagande; psykologisk flexibilitet; effektstorlek; medveten föräldraskap; psykologi; tillämpad psykologi; autismbehandling;

    Sammanfattning : Parents of children with autism spectrum disorder (ASD) face many challenges which lead to low levels of psychological well-being, partly caused by inability to parent in accordance with one’s values. Child-directed play, a moment of being fully attentive and responsive to one’s child, has the potential to increase parental values. LÄS MER

  3. 23. Socio-materiella tankevurpor och systematiskt kvalitetsarbete i förskolans praktik

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Kerstin Löf; [2020]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; förskola; Actor-Network Theory ANT ; socio-materiellt per-spektiv; nätverk; aktörer; bedömning; analys; utvärdering;

    Sammanfattning : Studien undersöker förskolans systematiska kvalitetsarbete genom att utgå från Actor-Network Theory. Syftet är att utforska nätverket av relationer och samhandlingar mellan mänskliga såväl som materiella aktörer i det pedagogiska analys- och utvärderingsarbetet. LÄS MER

  4. 24. Empatins betydelse i den professionella samverkan med vårdnadshavare : En kvalitativ studie ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingeborg Carlquist; Caroline Pålsved; [2019]
    Nyckelord :Empati; förskola; förskollärare; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva hur förskollärare ser att deras empati kan komma till uttryck i samverkan med vårdnadshavare. Frågeställningarna löd: Hur beskriver förskollärare ett empatiskt förhållningssätt i mötet med vårdnadshavare,samt vilken betydelse tillskriver förskollärarna empatin i samverkan med vårdnadshavare? Resultatet bygger på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 25. Att lära för livet genom en kameralins : - en studie om vilka lärprocesser som synliggörs vid elevers filmskapande ifritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Vikström; Björn Fagergren; [2018]
    Nyckelord :filmskapande; fritidshem; lärprocesser; sociokulturellt perspektiv; intersubjektiva rummet; visuell minietnografisk studie;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka lärprocesser som synliggörs när elever på två fritidshem arbetar medfilmskapande. Studien har inspirerats av en visuell minietnografisk studie där två elevgrupper fråntvå olika fritidshem har observerats genom videoobservationer samt fältanteckningar under totalt fyratillfällen. LÄS MER