Sökning: "Persson Pernilla"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Persson Pernilla.
1. Pedagogers förhållningssätt i relationsskapande för barn i behov av särskilt stöd i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : .... LÄS MER
2. Levnadsvanors betydelse för personer med diabetes mellitus typ 2 : - En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: I dagens samhälle är det många som drabbas av diabetes typ 2. Det har setts tydliga samband mellan ohälsosamma levnadsvanor och utvecklingen av diabetes typ 2. Sjukdomen kan leda till allvarliga komplikationer men genom att ha hälsosamma levnadsvanor kan personen bli nästintill frisk från sjukdomen. LÄS MER
3. Ett förändrat universitet : En kvalitativ studie om lärare och studenters upplevelse av en omfattande förändring tilldistansarbete samt återgångsprocessen till följd av Covid-19
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : In 2019, the world was faced with a global pandemic. For many workplaces, this meant acomprehensive transition to teleworking. The flexibility and digitalisation of workingconditions has led to different experiences from an individual perspective. LÄS MER
4. Kombinerade läromedel i SO-undervisningen : En kvalitativ studie om lärares val att kombinera digitala och tryckta läromedel på mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur lärare i SO-ämnen i årskurs 4–6 beskrev sina val att kombinera digitala och tryckta läromedel i sin undervisning. Undersökningen har bestått av en kvalitativ datainsamlingsmetod bestående av intervjuer med verksamma lärare. Den insamlade empirin har analyserats med hjälp av ramverket TPACK. LÄS MER
5. "Främjar förskolan relationer eller hamnar någon utanför?" : Förskollärares och specialpedagogers syn på samspel och relationsarbete i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka fyra förskollärares samt fyra specialpedagogers syn på relationer och samspel i förskolan genom en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer. I denna studie valdes relationell pedagogik som huvudteori eftersom forskning har visat att goda relationer mellan vuxna och barn har främjat elevers lärande i skolan (Aspelin & Persson 2011). LÄS MER