Sökning: "Peter Holmén"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Peter Holmén.

  1. 1. Framgångsfaktorer för virkesköpare : en kvantitativ studie bland virkesköpare hos Holmen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

    Författare :Lars Peter Johansson; [2022]
    Nyckelord :virkesköp; framgång; råvaruförsörjning; virkesanskaffning; enkät; multivariat dataanalys; köpegenskaper;

    Sammanfattning : Ett ökat behov för de svenska skogsindustriföretagen på skogsråvara har skapat en stor konkurrens bland skogsföretagen att få köpa virke från de privata skogsägarna. Denna stora konkurrens innebär att virkesköparna på skogsföretagen får en allt viktigare roll i att behålla och utöka sitt företags marknadsandelar på den privata skogsägarmarknaden. LÄS MER

  2. 2. Ägarstruktur och kapitallokalisering : en jämförelse mellan koncentrerat och spritt ägande

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :AnnaKarin Sahlén; Carl Hedström; [2007]
    Nyckelord :finansiell analys; ägarstruktur; utdelningspolitik; kapitalstruktur; koncentrerat ägande; spritt ägande; pyramidägande;

    Sammanfattning : Sedan 30-talet har många stora svenska företag kontrollerats av investmentbolag i ett pyramidliknande kontrollägarsystem. Även de företag som inte ingår i en pyramid ägs ofta av en stark kontrollägare, 90 % av Sveriges börsnoterade bolag karaktäriseras av detta. LÄS MER

  3. 3. Co-Opetition : att samarbeta med fienden En studie av samspelet mellan konkurrenter

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Malin Holck; Johanna Kallavuo; [2001]
    Nyckelord :Business and economics; Peter Gustavsson; co-opetition; samarbete; konkurrens; nätverk; värdekedja; kärnkompetens; Ekonomi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Dagens näringsliv präglas av hög förändringstakt och krav på att företagen snabbt kan anpassa sig till kundens och omvärldens behov. Det bildas nya grupperingar som samarbetar och konkurrerar på samma gång och företag inser de fördelar ett samarbete med både horisontella och vertikala aktörer ger. LÄS MER