Sökning: "Pettersson Borås"

Visar resultat 1 - 5 av 119 uppsatser innehållade orden Pettersson Borås.

  1. 1. ”Vi måste se till barnets hela dag” : En kvalitativ studie om samverkansmöjligheterna mellan fritidshem och elevhälsan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Pettersson; Sofie Gillberg; Terese Eneman; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; elevhälsa; elevhälsoteam; samverkan; fritidslärare; yrkesroll; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Skolverket har slagit fast att alla som arbetar i skolan ska samverka för att göra skolan till en god miljö för utveckling och lärande. För många elever innebär skoldagen mer än den obligatoriska undervisningen i klassrummet eftersom de spenderar många timmar på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Lekresponsiv undervisning : En studie om pedagoger som arbetar med lekrepsonsiv undervisning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Patricha Härdstedt; Johanna Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Teaching in preschool; play; learning; development and interaction; Undervisning i förskolan; lek; lärande; utveckling och samspel;

    Sammanfattning : Inledning   Denna studie handlar om hur tolv pedagoger från en förskola resonerar kring lekresponsiv undervisning, samt kring användandet av metoden i deras pedagogiska arbete. Studiens syfte Studiens syfte är att få mer kunskap om hur pedagoger i förskolan resonerar kring och använder lekresponsiv undervisning. LÄS MER

  3. 3. AKK som tydliggörande pedagogik : en studie om förskollärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Pettersson Nilsson; Des Olsson; [2023]
    Nyckelord :ACC; Signs as support; Alternative supplementary communication; clarifying pedagogy; AKK; TAKK; Alternativ kompletterande kommunikation; tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Idag visar allt fler forskningsresultat på de språkutvecklande vinsterna hos samtliga barn när verksamheter bedrivs med AKK som komplement. AKK är ett paraplybegrepp som innefattar bland annat bildstöd och tecken som stöd, där olika AKK-system visualiserar språket. LÄS MER

  4. 4. “HUR SKA JAG VETA OM BARNET FÖRSTÅR?” : Förskollärares resonemang kring hur barn med annat modersmål än svenska inkluderas i förskolansverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Brunell Mavromoustakos; Pernilla Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; modersmål; flerspråkighet; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : I och med att det finns många barn i Sverige som talar ett eller flera språk är det idag nödvändigt och allt mer aktuellt att förskolorna i Sverige ska arbeta med modersmål i förskolans utbildning. I läroplanen för förskolan (Lpfö 18, s. LÄS MER

  5. 5. Distansarbetets påverkan : på effektivitet, presenteeism och organisationskultur

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Julia Pettersson; Moa Berg; [2023]
    Nyckelord :Distansarbete; presenteeism; effektivitet; organisationskultur;

    Sammanfattning : De ständiga framstegen inom teknik och digitalisering har lett till att distansarbetet har blivit allt vanligare under de senaste åren. Som följd av dels digitaliseringens framsteg implementerar allt fler organisationer denna form av arbetssätt i sina verksamheter. LÄS MER