Sökning: "Phenomenographical perspective"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Phenomenographical perspective.

  1. 1. "Musiken ligger i dvala" : En fenomenografisk studie av elevers uppfattningar av fenomenet notläsning i musikklass med körprofil i svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tobias Bennsten; [2024]
    Nyckelord :Reading music; music school; choir singing; choir profile; phenomenography; ear training; inner hearing; Notläsning; musikklass; körsång; körprofil; fenomenografi; gehör; inre hörande;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med mer kunskap om hur grundskoleelever i musikklass med körprofil i Sverige uppfattar fenomenet notläsning. I bakgrundskapitlet presenteras en kort historik över notskriftens historia, en redogörelse för musikklassen som fenomen samt definitioner av termer som används i detta arbete. LÄS MER

  2. 2. ”det är som att liksom hoppa ner i en vattentunna” : - en studie om danspedagogers arbete med koreografi i dansundervisning

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Lovisa Larsson; [2023]
    Nyckelord :choreography; expanded choreography; dance education; dance pedagogy; student participation; koreografi; expanderande koreografi; dansundervisning; danspedagogik; elevdeltagande;

    Sammanfattning : “it is like jumping down into a water-barrel”  – a study about dance pedagogues work with choreography in dance education This study examines how modern- and contemporary-dance pedagogues, in Sweden, work with choreography in their teaching. The purpose of this study is to through a phenomenographical perspective examine a selection of dance pedagogues perceptions of what the meaning of the phenomenon choreography has in their teaching. LÄS MER

  3. 3. Fjärrlån i den digitala eran : En fenomenografisk undersökning av fjärrlån av e-böcker på universitets- och högskolebibliotek

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :David Reichel; Hannah Arling; [2022]
    Nyckelord :Interlibrary loans; E-books; Digital Media; Academic libraries; Fjärrlån; E-böcker; Digitala medier; Universitetsbibliotek; Högskolebibliotek; Fenomenografi;

    Sammanfattning : This Master thesis concerns Swedish Academic libraries current lack of ability to offer interlibrary loans of e-books to their primary users. Today it is possible for university-and college libraries primer user to make request of inter library loan for physical books, however, they cannot make such request for e-books. LÄS MER

  4. 4. Att leda SYV inom vuxenutbildningen : En fenomenografisk studie om rektorers uppfattningar om ledarskapet vid organisering av studie- och yrkesvägledningen inom vuxenutbildningen

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Saqib Sandhu; [2022]
    Nyckelord :guidance counselling; principal; leadership; organizing; perception; adult education; studie- och yrkesvägledning; rektor; ledarskap; organisering; uppfattning; vuxenutbildningen;

    Sammanfattning : The guidance counselling within the adult education in Sweden is lacking in a wide range of qualitative measures. The aim was therefore to examine how principals perceive their leadership whilst organizing guidance counselling within the adult education. LÄS MER

  5. 5. Skit i boken! Var ÄR lupparna? : En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar av utomhuspedagogik

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Arildsson; Anna Viberg Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool; outdoor pedagogy; teachers’ perception; outdoor teaching; Förskola; utomhuspedagogik; pedagogers uppfattningar; lärande utomhus;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to analyze how preschool teachers in seven preschools from different pedagogical perspectives in Sweden think about outdoor pedagogy and whether their perspectives influence their work and how they teach. Three research questions have been formulated in order to investigate the purpose: What are the pedagogues’ perceptions of outdoor pedagogy? What are the pedagogues’ perceptions of the differences between teaching indoors and outdoors? What are the pedagogues’ main perceptions of outdoor teaching?  A qualitative method has been used in this study, the data were collected through interviews and observations using a phenomenographical approach. LÄS MER