Sökning: "Phonological impairment"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Phonological impairment.

  1. 1. Expressivt ordförråd hos skolbarn med lätt till måttligt svår hörselnedsättning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Gertrud Edquist; [2021]
    Nyckelord :Mild to moderately severe hearing Impairment; Speech and language Development; Speech and language Test; Vocabulary; School aged children; lätt till måttligt svår hörselnedsättning; Tal och språkutveckling; Ordförråd; Språktest; Skolbarn;

    Sammanfattning : Abstract Children with hearing disorders face particular challenges in developing their vocabulary. They often have difficulty in acquiring spoken language at the same rate as their normal hearing peers, despite progress regarding hearing aid technology.Aim. LÄS MER

  2. 2. Determining linguistic predictor for the classification of subjective cognitive impairment and mild cognitive impairment using machine learning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Tian Wang; [2020-09-01]
    Nyckelord :mild cognitive impairment; sibjective cognitive impairment; natural language processing; support vector machine; neural networks;

    Sammanfattning : Introduction Mild Cognitive Impairment (MCI) is a neurological condition characterized by cognitive decline greater than expected for an individual's age and education level. Subjective Cognitive Impairment (SCI) is a selfreported decline in cognitive abilities but not clinically identified as MCI. LÄS MER

  3. 3. Undervisningsmetoder och åtgärder för elever med språkstörning eller försenad språkutveckling : Lärares uppfattningar om undervisningsmetoder i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :late language development; language impairment; scaffolding; practice; teaching methods; elementary school; försenad språkutveckling; språkstörning; scaffolding; undervisning; undervisningsmetoder; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att studera några lärares uppfattningar när det gäller undervisningsmetoder och åtgärder för elever med språkstörning eller försenad språkutveckling i grundskolans tidigare år, samt när och hur elevernas språkliga svårigheter visar sig i undervisningssituationen. Metoden för insamlingen av empiriskt material är kvalitativa intervjuer med fyra lärare i grundskolans tidigare år. LÄS MER

  4. 4. En jämförelse av expressiv fonologisk förmåga hos barn remitterade till logoped och en åldersmatchad kontrollgrupp

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och Otorhinolaryngologi; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Alma Lindskog; Frida Renström; [2018]
    Nyckelord :Keywords: Phonology; suspected expressive phonological difficulties; non-linear analysis; PPC; preschool children; LINUS;

    Sammanfattning : The phonological system can be described and analyzed on three levels; word, syllable and segment. The non-linear nature of the system enables an analysis from different viewpoints on phonology. LINköpingsUnderSökningen (LINUS) is a phonological test for children between the ages of 3 to 6 years which enables a non-linear analysis. LÄS MER

  5. 5. Ordflödesförmåga och analogiskt resonerande hos barn med cochleaimplantat i jämförelse med normalhörande barn

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Malin Gärskog; Ingrid Hedström; [2018]
    Nyckelord :Cochlear implants; hearing impairment; deafness; phonological word fluency; semantic word fluency; visual analogical reasoning; verbal analogical reasoning; Cochleaimplantat; hörselnedsättning; dövhet; fonologiskt ordflöde; semantiskt ordflöde; visuellt analogiskt resonerande; verbalt analogiskt resonerande;

    Sammanfattning : Ett fåtal tidigare studier har visat att barn med cochleaimplantat (CI) har sämre förmåga till såväl ordflöde som verbalt analogiskt resonerande jämfört med normalhörande barn. Det finns ett förhållande mellan språk och analogiskt resonerande, men förhållandet mellan ordflödesförmåga och förmågan till analogiskt resonerande har inte undersökts tidigare för varken barn med CI eller normalhörande barn, vilket motiverar föreliggande studie. LÄS MER