Sökning: "Physical indoor environment"

Visar resultat 1 - 5 av 126 uppsatser innehållade orden Physical indoor environment.

  1. 1. Fysisk aktivitet och rörelse i förskolans inomhusmiljö : En studie om rektorers och förskollärares kunskaper och intresse samt den praktik de genomför i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Henriksson; Viktoria Smidare; [2024]
    Nyckelord :Indoor environment; movement; physical activity; preschool teachers experiences; principals experiences; Fysisk aktivitet; förskollärares erfarenheter; inomhusmiljö; rektorers erfarenheter; rörelse;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att undersöka hur rektorers och förskollärares kunskap och intresse av fysisk aktivitet kan påverka barns möjligheter att delta i planerade rörelseaktiviteter och utveckla sin grovmotorik i inomhusmiljö. Bakgrunden ger en översikt kring styrdokument och riktlinjer, från litteratur redogörs grundläggande rörelseförmåga och inomhusmiljöns betydelse. LÄS MER

  2. 2. Bridging Nature and Care : nurturing Individuals with Dementia in a Residential Care Facility in Denmark

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Mia Therese Trnka; [2024]
    Nyckelord :quality Evaluation Tool; nature-based care culture; principal Model of Four Zones of Contact with the Outdoors; nature-based dementia care; key-players in nature-based care cultures; healthcare professionals; supporting environments in residential care facilities; nature-based interventions;

    Sammanfattning : The global demographic shift towards an aging population, with a projected 22% of the world over 60 by 2050, presents a significant challenge because of the soaring rates of dementia, carrying profound economic, political, and social consequences. Research emphasizes the potential of naturebased interventions in improving the well-being of individuals with dementia. LÄS MER

  3. 3. Hur tillgängliga är våra förskolor? : En kartläggning av förskolors tillgänglighet för barn med fysiska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Weinberg; [2024]
    Nyckelord :Accessibility; early childhood education; participation; physical environment; physical impairment; Delaktighet; fysisk funktionsnedsättning; fysisk miljö; förskola; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån lagar, föreskrifter och konventioner avseende barns rättigheter och arbetsmiljö granska hur rektorer redogör för tillgängligheten i förskolors inomhusmiljö för barn med fysiska funktionsnedsättningar. Genom en digital enkät har förskolerektorer redogjort för hur deras förskola är utformad med fokus den fysiska inomhusmiljön. LÄS MER

  4. 4. Inomhusmiljö för kvarter Pumpkällehagen ur hyresgästernas perspektiv

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Khalaf Alhaj Mnela; Suleyman Mohamed; [2023]
    Nyckelord :Passivhus; Inomhusmiljö; Energiförbrukning; Termisk klimat; Ventilationssystem;

    Sammanfattning : Sverige rör sig mot ett mer energieffektivt samhälle för att minimera CO2-utsläpp. Byggsektorn är en av de sektorer som bidrar till mest energiförbrukning. För att minska på energiförbrukningen har man börjat bygga passivhus som är välisolerade byggnader med minimala köldbryggor och hög lufttäthet. LÄS MER

  5. 5. Lekens och artefakters betydelse för barns sociala samspel

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Bernicke Svensson; [2023]
    Nyckelord :Physical indoor environment; play; artifacts; social interaction; thematic analysis.; Fysisk inomhusmiljö; lek; artefakter; socialt samspel; tematisk analys.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how children's social interaction with each other is expressed in play at preschool using the physical indoor environment. A research question has been asked to make it possible to inquire into, which reads: How do children use physical artefacts in the indoor environment to create joint play activities? In order to get an answer to the question, a qualitative method is used where observation schedule and field notes stand for the collection of empirical material. LÄS MER