Sökning: "Piano lessons"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Piano lessons.

  1. 1. Medvetandegjord pianoteknik: En kvalitativ studie om vetenskapligt motiverad pianoteknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Allan Timofeitchik; [2021]
    Nyckelord :Anatomi; Biomekanik; Fysiologi; Interossei; Lumbricales; Musikpedagogik; Piano; Pianoteknik; Pianoundervisning; Utbildningsvetenskap; Anatomy; Biomechanics; Educational science; Lumbrical; Music education; Physiology; Piano lessons; Piano technique; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att med kvalitativa metoder undersöka vilken inverkan en praktisk omsättning av specifik kunskap rörande hand- och underarmsmuskulaturer, med särskilt fokus på anslaget via lumbricales- och interosseimusklerna, kan ha på pianoelevers musicerande. Med hänsyn till tidigare forskning som belyser att lumbricales- och interosseimusklerna kommer att spela en betydande roll vid tekniskt utmanande repertoar inriktar sig studien på pianoelever vid ett estetiskt program som spelar mer avancerad repertoar. LÄS MER

  2. 2. Befriande klang och laddad tystnad: Prepareringar i pianoimprovisation som en väg till kreativ didaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Rui Hallvares Andrade Paes; [2021]
    Nyckelord :Kreativitet; Improvisation; Preparerat piano; Tystnad; Klangfärg; Musikaliska ramverk; Komposition; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Creativity; Prepared piano; Silence; Timbre; Musical frameworks; Composition; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Liberating Timbre and Charged Silence – Preparations in Piano Improvisation as a Way Leading to Creative Didactics by Rui Hallvares Andrade Paes. This essay aims to present new knowledge regarding the possibilities to apply the use of preparations when improvising, practicing and teaching piano. LÄS MER

  3. 3. How Do We Learn a Piece by Heart? : Strategies, experience and reflections

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Clara Vilanova Vinadé; [2021]
    Nyckelord :Memory; music; classical music; learning; brain; performance; clarinet; piano; arts; pedagogy; Brahms clarinet sonata;

    Sammanfattning : The present work consists of a research of the process of memorizing a music score and performing it with its main goal being to understand which is the better and the most efficient process of learning and memorizing it. The piece that has been chosen for this project is Sonata n.1 op.120 in F minor for clarinet and piano by Johannes Brahms. LÄS MER

  4. 4. Tangenttradition : En kvalitativ intervjustudie om musiklärarstudenters syn på pianots roll i sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Anna Hoogland; [2020]
    Nyckelord :musical learning; instrumental teaching; singing; piano; sociocultural perspective; semi structured interviews; musikaliskt lärande; instrumentalundervisning; sång; piano; sociokulturellt perspektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur musiklärarstudenter med inriktning sång i de olika genrerna jazz, folkmusik och klassisk musik ser på pianots roll i sångundervisning. Tidigare litteratur och forskning berör pianots användande inom ramen för instrumentalundervisning och hur det kan påverka olika undervisningssituationer. LÄS MER

  5. 5. Pianoundervisning - grupp eller enskilt? : Hur pianopedagoger förändrar sina didaktiska val beroende på undervisningsform

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sanna Forsgren; [2019]
    Nyckelord :piano; pedagogy; didactics; methodology; piano teaching; group education; individual teaching; piano; pedagogik; didaktik; metodik; pianoundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en jämförelse mellan hur pianopedagoger förändrar sina didaktiska val beroende på undervisningsform, i detta fall enskild undervisning eller gruppundervisning. Tre pianopedagoger har intervjuats och sex observationer har genomförts. LÄS MER