Sökning: "Piano teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Piano teaching.

  1. 1. ”Jaja, men gör det ändå, det här är bra för dig” : Upplevelser av undervisningsinnehåll, elevinflytande och motivation i pianoundervisningen på kulturskolor ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sofia Stålmark; [2023]
    Nyckelord :Pianoundervisning; undervisningsinnehåll; elevinflytande; motivation; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka elevers upplevelser av undervisningsinnehåll, elevinflytande och motivation i kulturskolans pianoundervisning. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer samlades data in från fem informanter, nuvarande eller före detta pianoelever vid en kulturskola. LÄS MER

  2. 2. Understandings of musical interpretationamong tertiary percussion students andteachers in Sweden : A hermeneutic-phenomenological inquiry

    Master-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Filip Korošec; [2023]
    Nyckelord :Musical interpretation; percussion; tertiary music education; individual tuition;

    Sammanfattning : Musical interpretation is, despite being commonly discussed in practice, an under researchedarea. Additionally, most of the studies we have, concentrate on western classical piano players.The aim of this thesis is to contribute another perspective and investigate how tertiarypercussion students and teachers understand musical interpretation. LÄS MER

  3. 3. Det står ju i boken! : En fallstudie av den semiotiska designen av musikteoretiska läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Daniel Larsson; [2022]
    Nyckelord :music theory; harmonic theory; textbooks; social semiotics; textual analysis; multimodality analysis; musikteori; harmonilära; läroböcker; socialsemiotik; textanalys; multimodal analys;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur musikteoretiska läroböcker är designade med avseende på praktiskt och kreativt omsättande av musikteori. Forskning om musikteoretisk undervisning visar att elever och studenter uppskattar när teoretiska kunskaper omsätts till något praktiskt och kreativt som dessutom relaterar till deras egen musikaliska praktik. LÄS MER

  4. 4. Teaching an Agent to Replicate Melodies by Listening : A Reinforcement Learning Approach to Generating Piano Rolls and Parameters of Physically Modeled Instruments from Target Audios

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Wille Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Reinforcement Learning; Music Informatics; Audio Processing; Physical Models; Instruments; Förstärkningsinlärning; Musikinformatik; Ljudbehandling; Fysiska modeller; Instrument;

    Sammanfattning : Reinforcement learning has seen great improvements in recent years, with new frameworks and algorithms continually being developed. Some efforts have also been made to incorporate this method into music in various ways. LÄS MER

  5. 5. Strävan efter ett bra läromedel: En studie om pianopedagogers perspektiv på undervisningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Amanda Jorendal; Axel Andersson; [2022]
    Nyckelord :Musikpedagogik; Pianoundervisning; Läromedel; Undervisningsmaterial; Skapande; Idiomatik; Perception; Utbildningsvetenskap; Music pedagogy; Piano education; Piano teaching materials; Creation; Idiomatics; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Since we started the Academy of Music, we've been more interested in piano material and reflected on what is in fact a good piano material. The study aims to investigate piano educators' thoughts on what characterizes a good music teaching material in piano, what parameters are important in their own creation of teaching materials and what piano educators want to achieve with their teaching. LÄS MER