Sökning: "Pierre Olsson"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Pierre Olsson.

  1. 1. Vad säger den om dig? : En kvalitativ socialsemiotisk analys av en utställningsaffisch från Moderna Museet samt dess roll som identitet- och livsstilsmarkör för individen på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Hein Olsson; [2023]
    Nyckelord :Moderna Museet; utställningsaffischer; Andy Warhol; Pierre Bourdieu; kulturellt kapital; klass; god smak; skönhet; livsstil; individualitet;

    Sammanfattning : The purpose of this paper was to examine the concept of an individual who hangs an exhibition poster from Moderna Museet on their wall and shares it on Instagram. Questions regarding what that individual wants to tell the audience about themselves, their individuality and lifestyle, through sharing it on a public forum have been the main topic. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieprogram till följd av samhällsklass? : En jämförande kvalitativ studie om hur social klass och genusproblematik legitimerar individers olika val

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Olsson; Nathalie Raita; [2023]
    Nyckelord :social klass; genus; gymnasieval;

    Sammanfattning : Detta är en jämförande studie vilken undersöker hur social klass och kön tas i uttryck i elevers val av gymnasieprogram och hur dessa skiljer sig mellan två valda samhällsklasser. De valda samhällsklasserna är arbetarklass och övre medelklass och syftet med studien är att se hur valet speglas av individers klassbakgrund och kön samt hur det tas i uttryck i respektive grupp. LÄS MER

  3. 3. Gerda Wallander : En återuppstånden konstnärinna

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Astrid Olsson; [2023]
    Nyckelord :Art history; Gerda Wallander; Alf Wallander; female artist; 19th century; 20th century; landscape; cityscape; Stockholm; Paris; Brüges; provincialism; plein-air; post-impressionism; modernism; urban aesthetics; Konstföreningen; Föreningen för Nordisk konst; Sveriges allmänna konstförening; Svenska Konstnärernas Förening; Konstnärshuset;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the artistry of the Swedish artist Gerda Wallander (1860–1926). Wallander’s artistry has until recently been overlooked in Swedish art history, it is therefore uncharted territory. Provincialism is used as the overall theoretical framework in this study. LÄS MER

  4. 4. När rummets väggar rämnar : Anna Berglund 1857-1946. Ett konstnärskap i brytningstid mellan tradition och modernitet.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Helena Olsson; [2022]
    Nyckelord :Anna Berglund; artist; woman artist; calligraphy; designer; pattern designer; watercolour; painting; decorative art; art teacher; architecture; field theory; network; entrepreneur; Anna Berglund; konstnär; kvinnlig konstnär; kalligraf; akvarell; teckningslärare; hyllningsadress; dekorativ konst; mönsterritare; formgivare; design; Agi Lindegren; Tekniska skolan; Högre Konstindustriella skolan; nätverk; entreprenör; fältteori; Pierre Bourdieu;

    Sammanfattning : The overall objective of this thesis is to fill a gap in art historical research as well as in the history of women in a more general sense. The main focus is the life and work of artist Anna Berglund (1857-1946), who’s artistic practice spanned the fields of design, decorative art, calligraphy and watercolour painting. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogik: När allmänpedagogiken inte räcker till : En studie om inkludering och differentiering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Pierre Ockedal; Catarina Olsson; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; Differentiering; Gemenskap; Inkludering; Professionsteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Olsson, Catarina och Ockedal, Pierre (2022). Specialpedagogik: När allmänpedagogiken inte räcker till. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. Sett till Salamancadeklarationen (Svenska UNESCO, 2006) bör skolan eftersträva mångfald. LÄS MER