Sökning: "Pierre Persson"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Pierre Persson.

  1. 1. Vreden, sorgen och maktlösheten : En litteratursociologisk studie av genus och klass i romanerna Björnstad och Störst av allt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elina Ala-Jukuri; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur klass och genus skildras i samtidsromanerna Björnstad av Fredrik Backman och Störst av allt av Malin Persson Giolito. Studien ämnar även att se vilka teoretiska föreställningar om makt, vad beträffar klass och genus, som kan identifieras i romanerna. LÄS MER

  2. 2. “well for starters this isnt the mona lisa” : Virtuella reproduktioner av verkliga konstverk på museet i Animal Crossing: New Horizons

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Henric Wollmér-Persson; [2023]
    Nyckelord :museums; virtual museums; virtual exhibitions; Animal Crossing; Animal Crossing: New Horizons; museums in video games; art in video games; go-along; virtual ethnography; authenticity; authenticity in artworks; cultural capital; the imaginary museum; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : In this thesis I conduct a study on the real-world artworks exhibited in the museum in the Nintendo Switch game Animal Crossing: New Horizons. The in-game museum features an art exhibition consisting of virtual recreations of 43 different artworks from the 19th century all the way back to ancient times. LÄS MER

  3. 3. Mitt särskilt begåvade barn : En intervjustudie ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Whidotti; [2023]
    Nyckelord :utbildningssociologi; särskild begåvning; Persson; undervisning; Pierre Bourdieu; kapital; föräldrar; skola; fritid; resurser; gifted children; parents.;

    Sammanfattning : Barn med särskild begåvning är en grupp som kan behöva särskilt stöd och anpassad undervisning för att kunna utvecklas på ett optimalt sätt i skolan. Då det saknas kunskap om dessa elevers speciella förmåga hos lärare och specialpedagoger blir ofta resultatet att dessa elever hålls tillbaka i sin utveckling. LÄS MER

  4. 4. Vilka böcker finns i din bokhylla?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Persson; Erika Nielsen; [2021]
    Nyckelord :Barndomssociologi; Barnlitteratur; Bourdieu; Förskolebibliotek; Urval;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka bibliotekariers och förskolepedagogers (läsombud) förhållningssätt, tankar och idéer angående vilka böcker barnen kommer i kontakt med, hur böckerna i sin tur används och vilka aktörer som har en aktiv roll i urvalsprocessen.  För att forska kring detta valde vi att utgå ifrån en kvalitativ undersökningsmetod som fokuserade på intervjuer med personer från två olika institutioner som båda har en påverkande roll i utbudet av barnlitteratur som barnen får ta del av. LÄS MER

  5. 5. Konsten, staten och kapitalet : En analys av den konstnärliga högskolans sociala fält

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för scenkonst

    Författare :Ann-Christine Persson; [2021]
    Nyckelord :Praktisk kunskap; högskoleorganisation; konstnärlig högskola; byråkrati; konstnärliga processer; kärnverksamhet; stödverksamhet; sociala fält; dilemma; spänningsfält; makt; konkurrens; kritisk reflektion; omdöme; Pierre Bourdieu; Max Weber; Hannah Arendt;

    Sammanfattning : Denna masteravhandling är en undersökning av min professionsidentitet som administratör vid en konstnärlig högskola, där jag utforskar vilka handlingsutrymmen som finns för mina erfarenheter och mitt omdöme som statlig tjänsteman. Mitt syfte är att undersöka vad som formar och styr medarbetares roller och positioner på en konstnärlig högskola, både för de som verkar inom verksamhetsstödet och de som verkar inom kärnverksamheten. LÄS MER