Sökning: "Pippi långstrump"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden Pippi långstrump.

  1. 1. “I hela världen finns det ingen polis, som är så stark som hon” : Om Astrid Lindgrens böcker ur ett klass- och genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Nilsson; Elena Radovanovic Kennander; [2024]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; barnlitteratur; genus; intersektionalitet; klass; normer;

    Sammanfattning : Denna studie är en analys på två av Astrid Lindgrens verk: Känner du Pippi Långstrump? och Titta, Madicken, det snöar!. Metoden är en text- och dokumentstudie samt en bildanalys och har ett klass- och genusperspektiv som analytiskt tema. LÄS MER

  2. 2. ”Jag är ett barn, och det här är mitt hem, alltså blir det ett barnhem” : En komparativ textanalys av språkets utveckling i två upplagor av Pippi Långstrump

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Ring; [2024]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; Pippi Långstrump; språkutveckling; komparation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en komparativ analys av Astrid Lindgrens bok Pippi Långstrump (1948) och den 31:a upplagan av samma bok (2020). Syftet med uppsatsen är att studera och jämföra språkutveckling i förhållande till de två upplagorna av Pippi Långstrump. Undersökningen är gjord utefter en komparativ metod. LÄS MER

  3. 3. Hjältinnor från två olika tider : En komparativ text- och bildanalys av Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar med fokus på genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Eriksson; Malin Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Critical literacy; didaktisk potential; genus; grundskolan; Handbok för superhjältar; komparativ analys; könsnormer; Pippi Långstrump; text- och bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få fördjupad kunskap om karaktärerna i Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar del 1: Handboken ur ett genusperspektiv och att undersöka böckernas didaktiska potential med koppling till dagens läroplan. Detta görs genom en komparativ text- och bildanalys av de två verken. LÄS MER

  4. 4. Wednesday: En modern Pippi Långstrump : En kvalitativ innehållsanalys av TV-serien Wednesday

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Olivia Hellman; Karuna Milakovic-Bauer; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how the female character Wednesday Addams in the Netflix-series Wednesday is portrayed and if her character reproduces or breaks norms for femininity. Furthermore, the thesis examines which myths and stereotypes are being embodied through Wednesday. LÄS MER

  5. 5. Normbrytande flickor och normtypiska pojkar : – En kvalitativ litteraturanalys av genus och könsroller i Pippi Långstrump, Sunes jul och Biblioteksmysteriet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Liljegren; Agnes Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Genus; könsroll; normer; skönlitterära barnböcker;

    Sammanfattning : Agnes Sjöström & Emma Liljegren: “Normbrytande flickor och normtypiska pojkar”: En kvalitativ litteraturanalys av genus och könsroller i Pippi Långstrump, Sunes jul och Biblioteksmysteriet. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs f-3, Svenska språket, Svenska, Självständigt arbete inriktning f-3, A-nivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER