Sökning: "Place responsive"

Visar resultat 6 - 10 av 47 uppsatser innehållade orden Place responsive.

  1. 6. Konceptframtagning för mekanisk förbättring av elektrisk kontakt : Genom kompensation för toleranser från produktion

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Konstruktion och produktutveckling

    Författare :Simon Redler; Eric Fransson; [2022]
    Nyckelord :kontaktering; husqvarna; motorsåg; arboristsåg; batteri; handdriven; batterikontakt; fullgod kontaktering; moscow; batterihandske; kravspecifikation; pughs matris; elimineringsmatris; fjädrar; produktutveckling; sls; fdm; pla; pa6; plast; additiv tillverkning; formsprutning;

    Sammanfattning : Rapporten avser ett produktutvecklingsprojekt hos ett företag. Företaget har ett problem avseende kontaktering i deras handhållna batteridrivna produkter, problemet har varit aktuellt att lösa under längre tid. LÄS MER

  2. 7. Becoming with Rocks : Arriving in the Riddling Middle of (tourist) Places: touch, proximity, indeterminacy

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Matt Tuggey; [2021]
    Nyckelord :place-assemblage; becoming with; embodiment; touch; relationality; ecofeminist materiality; tourism; sustainabili;

    Sammanfattning : The tourism industry is both large and growing, with private and public actors investing heavily in the commodification of places to travel to, supporting individuals with the wealth to do so, to be in different places for short time periods. Correspondingly, popular discourses and research within tourism studies have arisen, looking at attitudes and social and environmental impacts drawn along delineations of the tourist and the host and spatially enclosed tourist places or ‘destinations’. LÄS MER

  3. 8. "Idag blir det 11a manna i friluftsliv" : En kvalitativ studie om friluftslivundervisning på svenska högstadieskolor

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Natalie Eriksson; Fredrik Holm; [2021]
    Nyckelord :outdoor education; outdoor life teaching; place-responsive pedagogy; friluftsliv; friluftslivsundervisning; platsresponsiv pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka vad som ligger till grund för hur lärare i idrott och hälsa (åk 7-9) väljer ut sitt innehåll, organiserar sin undervisning samt vad de värderar som kunskap i friluftsliv i skolan. Studien avser besvara följande frågeställningar: · Hur väljer lärare ut sitt innehåll i friluftsliv i skolan? · Hur organiserar lärare undervisningen i friluftsliv i skolan? · Vad värderar lärare som viktig kunskap i friluftsliv i skolan?   Metod Sex högstadielärare i idrott och hälsa (tre kvinnor och tre män) intervjuades mellan 25-35 minuter genom semistrukturerade intervjuer via ett digitalt mötesrum. LÄS MER

  4. 9. Water Talks : Rewilding craft: restoring relationship through making objects entangled with place

    Master-uppsats, Konstfack/Keramik & Glas

    Författare :Elin Sundström; [2021]
    Nyckelord :performativity; place; water; animism; site-responsive; relational; intraaction; natureculture; Rewilding craft; interdisciplinary;

    Sammanfattning : On the brink of a sixth mass extinction, I renegotiate, through crafting, some basic assumptions on which our economy-culture is built, those of separation and dominance. The project Till Källan / Water Talks is based on a method where I ask various places what they would want me to do on site. LÄS MER

  5. 10. Förutsättningar för friluftsliv i grundskolan : En kvalitativ undersökning om hur idrottslärare hanterar läroplanens vision i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Melissa Björklund; Adem Tirpan; [2020]
    Nyckelord :outdoor education; PEH; elementary school; friluftsliv; friluftsliv i skolan; förutsättningar; idrott och hälsa; IdH; grundskolan; läroplanens vision; läroplansteori;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studiens syfte är dels att undersöka hur idrottslärare bedriver friluftsundervisningen i förhållande till läroplanens vision och dels att undersöka om de har eventuella förslag på utvecklingsmöjligheter i arbetet med friluftsliv i undervisningen. Studiens frågeställningar är: Hur upplever idrottslärare sina förutsättningar för att undervisa i friluftsliv i grundskolan? Hur omvandlar idrottslärare läroplanens vision till ett konkret innehåll i friluftsliv? Vilka utvecklingsmöjligheter uppfattar idrottslärare att det finns i arbetet med friluftsliv i förhållande till Lgr11? Metod Studien utgår från en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer används som metod för att söka svar på studiens frågeställningar. LÄS MER