Sökning: "Planera på förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 137 uppsatser innehållade orden Planera på förskolan.

  1. 11. Flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sawsan Nahra; Almira Ljajic; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språk; språkutveckling; förskollärares förhållningssätt; flerspråkiga barn i förskolan; spontana och planerade undervisning; hjälpmedel; flerspråkighets utmaningar och samverkan.;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där det är allt vanligare att man träffar människor som talar andra språk än svenska, detta förekommer mycket inom förskolan. Därför valde vi att studera förskollärares syn på hur den ökande flerspråkigheten har påverkat förskolans verksamhet och hur man kan bemöta flerspråkiga barns språkutveckling för att planera en verksamhet som stimulerar barnens språkutveckling. LÄS MER

  2. 12. Organiserande syften i förskolans praktik : En studie om den didaktiska modellen organiserande syften och hur den kan användas för att planera och analysera lärtillfällen för treåringar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linn Lanz; Alexandra Aronsson; [2023]
    Nyckelord :action research; didactic model; natural sciences; organizing purposes; preschool; Aktionsforskning; didaktisk modell; förskola; naturvetenskap; organiserande syften;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to exemplify how the didactic model organizing purposes can be a support for didactic analysis and design of chemistry teaching in preschool, to bridge the gap between the children's experiences and scientific concepts. This is exemplified through a teaching design where the phenomenon of melting is in focus. LÄS MER

  3. 13. Flerspråkighet i den moderna förskolan : Tankar om inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Niklas Larsson; Dunia Hassan; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; inkludering; planering och undervisning;

    Sammanfattning : Vi kommer i denna studie undersöka vikten av inkludering, undervisning, planering och flerspråkighet. Dessa begrepp anser vi spela en central roll i att skapa en givande och inkluderande lärmiljö för alla barn. LÄS MER

  4. 14. "Tjejer kan inte spela fotboll" : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om traditionella könsroller och deras arbete för att motverka det.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filippa Strömbom; Lina Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Förskola; könsroller; förskollärare; arbetssätt; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap genom att undersöka hur förskollärare talar om traditionella könsroller samt hur de arbetar för att motverka könsroller i förskolans miljö.Studien grundar sig i frågeställningarna: ”Hur talar förskollärare om traditionella könsroller inom förskolan?” och ”Hur beskriver förskollärarna att de arbetar för att motverka traditionella könsroller i förskolan?”. LÄS MER

  5. 15. Högläsningsaktiviteter som bidrar till barns språkutveckling : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med språkutveckling genom högläsningsaktiviteter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Nordvall; Linn Claesson; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; förskola; förskollärare; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : I studien undersöks förskollärares erfarenheter av att arbeta med språkutveckling genom högläsningsaktiviteter. Det som studeras är förskollärares sätt att planera och genomföra högläsningsaktiviteter samt på vilket sätt deras arbetssätt är gynnsamt för barns språkutveckling. LÄS MER