Sökning: "Planera på förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 137 uppsatser innehållade orden Planera på förskolan.

  1. 21. Barngruppens storlek och dess inverkan i förskolan : Förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Samuelsson; Jennie Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Barngrupp; barngGruppsstorlek; förskollärare; förskolemiljö; undervisning; barns utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa förskollärares upplevelser av barngruppens storlek och dess påverkan på undervisning, miljön samt barns utveckling och lärande i förskolan. Studien har sin utgångspunkt i tidigare forskning kring barn och förskola i framför allt nordiska länder. LÄS MER

  2. 22. Rörelse i förskolan : En studie i om förskollärares syn på barns rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Emilsson; Annie Ackerot; [2022]
    Nyckelord :Preschool; physical activity; Movement; Förskola; fysisk aktivitet och rörelse.;

    Sammanfattning : The purpose of our thesis was to investigate preschool teachers’ views on the children's need for movement in preschool activities. We wanted to know how children are given opportunities for movement in preschool. LÄS MER

  3. 23. ”Barnpassning och förvaring” som förskoleverksamhet : En intervjustudie av förskollärares och barnskötares uppfattning om undervisning i förskolan och pandemins påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Skörd; Oliwia Scuka; [2022]
    Nyckelord :Undervisning; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ intervjustudie; covid-19; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur införandet av undervisningsbegreppet i läroplanen för förskolan har påverkat verksamheten samt hur covid-19 pandemin påverkat verksamheten. Det sociokulturella perspektivet används för att förstå undervisningen och hur den planeras för samt bedrivs i förskolan. LÄS MER

  4. 24. Komplexitet med barngruppens storlek utifrån relationsskapande till barnen : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barngruppens storlek i förhållande till relationsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alexandra Jeppsson; [2022]
    Nyckelord :Gruppstorlek; Omsorg; Pedagoger; Pedagogisk takt; Relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare upplever barngruppens storlek i förhållande till möjligheterna att lyckas skapa goda relationer till barnen och tillgodose alla barns olika behov. Jag har använt mig av ett relationellt pedagogiskt perspektiv, inkluderat Nel Noddings omsorgsetik, för att analysera i vilka sammanhang som pedagogerna ger uttryck för att skapa goda relationer till barnen. LÄS MER

  5. 25. Det är fröknar och mammor som bestämmer! : En aktionsforskning med förskolebarns delaktighet i fokus

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Åse Flodhag; [2022]
    Nyckelord :Democracy; participation; influence; circle time; preschool; Demokrati; delaktighet; inflytande; samling; förskola;

    Sammanfattning : Då förskolan vilar på en demokratisk grund, är syftet med detta utvecklingsinriktade examensarbete att utveckla arbetssätt för att arbeta med barns sociala och politiska delaktighet i förskolan. Utvecklingsarbetet utgår från ett barndomssociologiskt perspektiv, där jag genom etnografiska metoder vill stärka barns delaktighet i beslut som rör dess vistelsetid på förskolan. LÄS MER