Sökning: "Planerad musikundervisning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Planerad musikundervisning.

  1. 1. ”Musiken är ytterligare en kanal in i barnens medvetande” : Hur förskollärare använder sig av musik i den planerade undervisningen för att främja de grundläggande värdena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Vendela Roswall Wikström; [2022]
    Nyckelord :Fenomenography; Fundamental values; Music; Planned music education; Preschool; Semi-structured interviews; Fenomenografi; Förskola; Halvstrukturerade intervjuer; Musik; Planerad musikundervisning; Värdegrund;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase knowledge about how preschool teachers are using music in the planned education to promote the fundamental values. The study aims to find out how preschool teachers’ personal relationship to music affects how they teach music to the children, how preschool teachers describe the way that they use music in preschool, how preschool teachers use music in the planned education to work with the fundamental values and also to find out how preschool teachers perceive that the fundamental values relate to music activites in preschool. LÄS MER

  2. 2. Bortom Imse Vimse Spindel : En undersökning av förskollärares beskrivning av och förhållningssätt till musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Andersson; Claire Elfver Barnaville; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en inblick i hur förskollärare förhåller sig till och pratar om musikundervisning i förskolan. Forskning som gjorts inom området visar att det finns en tydlig koppling mellan musikundervisning och barns lärande. LÄS MER

  3. 3. "Så fort en elev får en skärm i handen är det något som händer". En didaktisk analys av musiklärares beskrivning av hur de iscensätter musikundervisning med digitala verktyg i grundskolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Ulla Tangaard; [2019-08-26]
    Nyckelord :digitala verktyg; musikskapande; didaktisk iscensättning; kvalitativ intervju; didaktisk teori;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att få mer kunskap om hur musiklärare i grundskolans senare år beskriver sin undervisning med digitala verktyg och hur dessa verktyg förstås av lärarna. Forskningsfrågorna som besvaras i denna studie är följande: Hur reflekterar musiklärare kring didaktisk iscensättning av digitala verktyg? Hur beskriver musiklärare sin egen förförståelse av digitala verktyg i musikundervisningen? Studien är kvalitativ i sin ansats och materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fem stycken musiklärare. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares förhållningssätt till musikundervisning i förskolan : En studie om hur förskollärare förhåller sig till musikundervisning för barns utveckling och lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Gustafsson; Ola Fransson; [2019]
    Nyckelord :Musik; förskola; didaktik; förhållningssätt; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att diskutera hur sex förskollärare kan förhålla sig till musikundervisning för barns utveckling och lärande i förskolan. Studien har hämtat inspiration från den tidigare forskningen inom området som visar att det ofta finns en osäkerhet bland förskollärarna kring att arbeta med musik. LÄS MER