Sökning: "Platsannons"

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade ordet Platsannons.

  1. 21. Diskurser i platsannonser : Diskursanalys av platsannonser ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Sociologi

    Författare :Sara Beya Brand; [2016]
    Nyckelord :platsannons; diskursanalys; genusidentitet; göra genus; diskurs; sammanhållet subjekt; splittrat subjekt;

    Sammanfattning : Med en utgångspunkt i genusidentitet som diskursivt konstruerat skapas en önskan att avslöja de konstruerande diskurserna. Utifrån denna önskan följer studiens syfte, att finna sådana diskurser i platsannonser. Studien är en diskursanalys som utförts på platsannonser för mans- respektive kvinnodominerade yrkena. LÄS MER

  2. 22. ”Man ska vara typ en Anders" : ”En studie om kvinnors upplevelser av platsannonser inom ITbranschen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ulrika Höök; Sandra Pärsdotter; [2016]
    Nyckelord :Platsannons; kravprofil; kön; genus; IT bransch; könskodning; kvinnor och mångfald.;

    Sammanfattning : IT branschen präglas av stark mansdominans och regeringen står bakom uppsatt mål att antalet kvinnor kraftigt ska öka inom branschen fram till 2020 (Tillväxtanalys 2012). Att fåtal kvinnor väljer utbildningar med IT inriktning (Statistiska centralbyrån 2015) utgör grunden i varför IT branschen är segregerad. LÄS MER

  3. 23. Rekrytering i bankbranschen - Hur sker rekryteringen i bankbranschen? Vilka kunskaper och erfarenheter värderas?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Martina Johnzon; Cathrin Sveningsson; [2015-06-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det är idag vanligt förekommande att studera på högskola och en akademisk utbildning är ofta ett krav i en platsannons. Vi har valt att studera hur mycket vikt som läggs vid utbildning, kunskaper och egenskaper vid en rekrytering inom bankbranschen och även se till hur en rekryteringsprocess genomförs. LÄS MER

  4. 24. ”TVÅ SIDOR AV SAMMA MYNT” – En studie kring kommunikation vid rekryteringsfasen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Lhinn Skoog; [2015]
    Nyckelord :gemensam förståelse; förväntan; Uppfattning; habitus och brus; Social Sciences;

    Sammanfattning : Efter att ha träffat många kollegor och vänner som inte upplever att deras förväntningar på sina arbetsuppgifter infrias, är det intressant att utforska hur detta missförstånd i kommunikationen uppstår. Denna studie har därför fokuserat på att undersöka om det redan i platsannonsskedet uppstår ett brus mellan arbetsgivare och arbetssökande, och hur det ser ut. LÄS MER

  5. 25. ”Varmt välkommen med din ansökan!” : En genreanalys av platsannonser på internet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Andreas Wadberg; [2015]
    Nyckelord :platsannons; internet; genreanalys; innehållstruktur; layout; stil;

    Sammanfattning : .... LÄS MER